Wizualizacja dworca kolejowego Rzeszów Główny

1. Zadania, działania, które będą realizowane w projekcie

Przedmiotem projektu jest modernizacja i przebudowa budynku dworca w zakresie segmentów A i B, wyburzenie łącznika i przeznaczenie segmentu C w całości na cele komercyjne. Projekt swym zakresem obejmuje również budowę placu na poziomie -1 (obniżenie terenu o około 5,1m), który ma połączyć tunel podziemny prowadzący na perony (zakres infrastruktury PKP PLK S.A.), piwnicę budynku dworca oraz infrastrukturę parkingu podziemnego (w znajdującą się pod zarządem Miasta Rzeszów). W ramach projektu budynek dworca dostosowany zostanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (w tym zgodnie z wytycznymi TSI-PRM) oraz poprawiona zostanie efektywność energetyczna budynku. 12 kwietnia 2022 r. uzyskano decyzję pozwolenia na budowę. 12 maja 2022 roku przekazano plac budowy do GW.

2. Grupy docelowe

Projekt skierowany jest do osób korzystających z infrastruktury dworcowej. Do bezpośrednich interesariuszy projektu zalicza się przede wszystkim:
-osoby podróżujące do/ze stacji Rzeszów Główny (głównie osoby podróżujące do pracy/szkoły, turyści),
- osoby pracujące w budynku dworca, w tym najemcy lokali usługowych,
- służby porządkowe,
- lokalną społeczność,
- władze samorządowe gminy i powiatu,
- przedsiębiorcy korzystający z usług kolejowych oraz ogółem prowadzący działalność na terenie gminy i powiatu.

3. Cel lub cele projektu

Nadrzędnym celem projektu jest poprawa jakości świadczonych usług z zakresu obsługi pasażerów transportu kolejowego, co przyczyni się do poprawy konkurencyjności i atrakcyjności transportu kolejowego względem transportu drogowego. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację celów bezpośrednich, m.in.:
- zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko - zastosowanie nowoczesnych technologii zapewniających efektywną gospodarkę wodą i energią elektryczną, wykorzystanie materiałów przyjaznych środowisku;
- zwiększenie atrakcyjności terenów sąsiednich i przestrzeni publicznej wokół dworca dzięki estetyzacji budynku dworca oraz terenów wokół (nowe nasadzenia, optymalizacja lub budowa parkingów i miejsc postojowych, dostosowanie do wymogów TSI-PRM);
- zapewnienie należytego poziomu usług dla podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – eliminacja barier architektonicznych, budowa/modernizacja poczekalni, wygospodarowanie pomieszczeń dla opiekuna z dzieckiem;
- zmniejszenie poziomu awaryjności obiektów, ich wyposażenia i urządzeń - nowa infrastruktura i wyposażenie, zapewnione przeglądy w okresie gwarancji.

4. Wartość projektu (całkowity koszt projektu)

44 072 175,43 PLN

5. Wysokość wkładu Funduszy Europejskich

30 649 024,03 PLN

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie