Wizualizacja dworca kolejowego Chełm
1. Zadania, działania, które będą realizowane w projekcie
Przedmiotem projektu jest modernizacja istniejącego dworca (nadbudowa i rozbudowa budynku) wraz z wyburzeniem bryły głównej (segm. B) i skrzydła wschodniego (segm. C) – łącznika między budynkiem przychodni i dworcem. Częściowo w miejscu wyburzenia powstanie zadaszenie przylegające do dworca pełniące funkcję wiaty na rowery. Głównym założeniem układu przestrzennego jest zachowanie wejścia głównego do budynku w istniejącej lokalizacji z przyległym holem, z którego jest zapewniony dostęp do pomieszczenia sprzedaży biletów (ew. kas), sanitariatów i małego pom. dla najemcy zewnętrznego, pełniącego rolę obsługi podróżnych. W tylnej części bryły głównej zakłada się wydzielenie pomieszczeń dla drużyn konduktorskich PR i IC, a także pomieszczenie sterowania ruchem PKP PLK i nową klatkę schodowa z windą na piętro. W ramach modernizacji przewidziano udogodnienia zapewniające kompleksową obsługę osób o ograniczonej sprawności (PRM) poruszania się zgodnie z wytycznymi TSI-PRM. Projekt obejmuje również zagospodarowanie terenu wokół budynku, wykonanie sieci zewnętrznych, wykonanie i urządzenie ciągów pieszych i placu, miejsc postojowych, nawierzchni, małej architektury, oświetlenia zewnętrznego, projektowanej zieleni.
2. Grupy docelowe
Projekt skierowany jest do osób korzystających z infrastruktury dworcowej. Do bezpośrednich interesariuszy projektu zalicza się przede wszystkim:
- osoby podróżujące do/ze stacji Chełm (głównie osoby podróżujące do pracy/szkoły, turyści),
- osoby pracujące w budynku dworca, w tym najemcy lokali usługowych,
- służby porządkowe,
- lokalną społeczność,
- władze samorządowe gminy i powiatu,
- przedsiębiorcy korzystający z usług kolejowych oraz ogółem prowadzący działalność na terenie gminy i powiatu.
3. Cel lub cele projektu
Nadrzędnym celem projektu jest poprawa jakości świadczonych usług z zakresu obsługi pasażerów transportu kolejowego, co przyczyni się do poprawy konkurencyjności i atrakcyjności transportu kolejowego względem transportu drogowego. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację celów bezpośrednich, m.in.:
- zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko
- zastosowanie nowoczesnych technologii zapewniających efektywną gospodarkę wodą i energią elektryczną, wykorzystanie materiałów przyjaznych środowisku;
- zwiększenie atrakcyjności terenów sąsiednich i przestrzeni publicznej wokół dworca dzięki estetyzacji budynku dworca oraz terenów wokół (nowe nasadzenia, optymalizacja lub budowa parkingów i miejsc postojowych, dostosowanie do wymogów TSI-PRM);
- zapewnienie należytego poziomu usług dla podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się
– eliminacja barier architektonicznych, budowa/modernizacja poczekalni, wygospodarowanie pomieszczeń dla opiekuna z dzieckiem;
- zmniejszenie poziomu awaryjności obiektów, ich wyposażenia i urządzeń
- nowa infrastruktura i wyposażenie, zapewnione przeglądy w okresie gwarancji.
4. Wartość projektu (całkowity koszt projektu)
38 110 968,68 zł
5. Wysokość wkładu Funduszy Europejskich
25 800 847,05 zł
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie