W odpowiedzi na pojawiające się dziś opinie i kontrowersje dotyczące prywatyzacji spółki PKP Cargo, Polskie Koleje Państwowe S.A. oświadczają, że: prywatyzacja PKP Cargo S.A. jest prowadzona zgodnie z zapisami ustawy z 8 września 2000 o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. 

W odpowiedzi na pojawiające się dziś opinie i kontrowersje dotyczące prywatyzacji spółki PKP Cargo, Polskie Koleje Państwowe S.A. oświadczają, że:

prywatyzacja PKP Cargo S.A. jest prowadzona zgodnie z zapisami ustawy z 8 września 2000 o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”.  Ponadto, prywatyzacja PKP Cargo ujmowana była w strategicznych planach sporządzanych zarówno na poziomie PKP S.A., jak i Rady Ministrów m.in. w Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013, przyjętej uchwałą Rady Ministrów Nr 66/2007 z dnia 17 kwietnia 2007  r. 

Zgodnie z zapisami wyżej wymienionej Ustawy środki uzyskane z prywatyzacji mają służyć spłacie zadłużenia PKP. Dzięki przeprowadzonym z sukcesem prywatyzacjom obecny zarząd PKP S.A. zdołał obniżyć zadłużenie netto z ok. 3,8 mld PLN na początku 2012 roku do ok. 1 mld PLN obecnie.

Dzięki ostatniej transakcji sprzedaży akcji PKP Cargo udało się uzyskać  583,5 mln PLN. Zgodnie z Ustawą 87,5 mln PLN trafi do pracowników i byłych pracowników PKP za pośrednictwem Funduszu Własności Pracowniczej.

Nie są prawdziwe zarzuty jakoby w wyniku zbycia pakietu 17% akcji, PKP S.A., a pośrednio Skarb Państwa, utracił uprawnienia kontrolne nad PKP Cargo. Zgodnie z zapisami Statutu towarowego przewoźnika, PKP S.A., schodząc poniżej 50% udziałów, utrzymała uprawnienia zapewniające jej możliwość powoływania i odwoływania większości członków Rady Nadzorczej. Pozycję PKP S.A. wzmacnia dodatkowo zapis dotyczący ograniczenia wykonywania przez innych niż PKP S.A. akcjonariuszy Spółki prawa głosu z akcji reprezentujących więcej niż 10% ogólnej liczby głosów w Spółce. Rzeczony Statut jest dokumentem powszechnie dostępnym. Należy przy tym zaznaczyć, że w wielu spółkach (bezpośredni lub pośredni) udział Skarbu Państwa wynosi ok. 33% ogółu akcji (dotyczy to np. PZU, GPW, KGHM, PKO BP, PKN Orlen).

Wśród akcjonariuszy PKP Cargo znaleźli się akcjonariusze stabilni, przewidywalni i długoterminowi, tacy jak np. EBOiR. Akcjonariat PKP Cargo jest rozdrobniony, a akcje Spółki posiada wielu inwestorów z całego świata.

Ostatnia sprzedaż akcji PKP Cargo z 17 czerwca br. przeprowadzona została przy stosunkowo niewielkim wskaźniku dyskonta do zamknięcia kursu z dnia poprzedzającego transakcję. Jest to standardowa miara określająca wycenę tego typu transakcji na rynku kapitałowym. W przypadku transakcji zbycia 17% akcji PKP Cargo dyskonto wyniosło 4,14% (tzn. cena sprzedaży akcji w tej transakcji była o 4,14% niższa niż kurs zamknięcia z dnia 16.06). Od początku roku w Europie przeprowadzono 28 tego typu transakcji o podobnej wielkości, przy czym średnie dyskonto wyniosło 5,0%. Na rynku polskim od początku 2013 przeprowadzono 8 tego typu transakcji a średnie dyskonto wyniosło 8,0%. 

Prywatyzacja towarowego przewoźnika została przeprowadzona przy zachowaniu najwyższych światowych standardów i prowadzona była przy doradztwie renomowanych banków inwestycyjnych i doradców prawnych. Prywatyzacja przez giełdę jest postrzegana jako najbardziej transparentny model prywatyzacji.