Mimo utrzymujących się bardzo trudnych warunków atmosferycznych, kolejarze utrzymują przejezdność sieci kolejowej w całym kraju.

Mimo utrzymujących się bardzo trudnych warunków atmosferycznych, kolejarze utrzymują przejezdność sieci kolejowej w całym kraju. Na 734 uruchomionych dzisiaj pociągów tylko 40 miało kłopoty z dotarciem do celu na czas. To nieco ponad 5% ze wszystkich uruchomionych.

Tylko dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe odnotowały 26 zdarzeń związanych z oblodzeniem sieci kolejowej. Nie wywołały one jednak poważnych utrudnień w kursowaniu pociągów w skali całego kraju.

Zdecydowana większość pociągów dojeżdża do celu bez żadnych problemów, kolej jako jedyny środek komunikacji radzi sobie pomimo takich warunków. Od północy 40 pociągów miało kłopoty z dotarciem do celu na czas. Każdy z tych pociągów jest w centrum naszej uwagi i robimy wszystko, by jak najszybciej usprawnić ruch oraz pomóc pasażerom – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych. – Nie ułatwia pracy fakt, że przewoźnicy drogowi nie przyjmują zleceń, w związku z tym w wielu miejscach nie ma alternatywy dla jazdy pociągiem – dodaje.

Z 40 pociągów pasażerskich, które mają opóźnienia w przypadku pięciu pociągów przekraczają one 300 minut, a powyżej 120 minut opóźnionych jest 6 połączeń. Największe opóźnienia spowodowane zatarasowaniem linii przez drzewa dotknęły dwóch pociągów Intercity Katowice – Szczecin oraz Gdynia – Katowice. Najtrudniejsza sytuacja utrzymuje się w rejonie Ostrowa Wielkopolskiego, gdzie wystąpiły kłopoty z oblodzeniem trakcji i powalonymi drzewami na 3 liniach. W tym rejonie wstrzymany został ruchu pociągów regionalnych.

Aktualnie nad utrzymaniem przejezdności sieci kolejowej pracuje 51 lokomotyw osłonowych (44 spalinowe i 15 elektrycznych) oraz 74 pociągi sieciowe. W zależności od rozwoju sytuacji domawiane będą następne lokomotywy do przeciągania bądź przecierania szlaków. W gotowości znajduje się również 176 zespołów technicznych do szybkiego usuwania awarii i usterek. Ponadto, w PLK powołane zostały specjalne sztaby oraz wzmocnione dyspozytury zakładowe, dyspozytury Ekspozytur Zarządzania Ruchem Kolejowym i Dyspozytura Główna.

Zimowym utrzymaniem PLK obejmuje ok. 19 tys. km linii kolejowych, 42 tys. rozjazdów, 26 tys. mostów i wiaduktów, 16 tys. przejazdów kolejowo-drogowych, 18 tys. budynków oraz perony. W związku z tym, do prowadzenia działań w sezonie zimowym przewidziano w zależności od warunków nawet 16 tys. osób. Zarządca infrastruktury dysponuje 166 maszynami do odśnieżania torów i rozjazdów, w tym 16 zespołami odśnieżnymi, 84 pługami i 66 odśnieżarkami.

Tutaj znaleźć można źródła informacji na temat aktualnej sytuacji w ruchu kolejowym