16 grudnia br., na warszawskim Grochowie, Pendolino przeszło kolejny test. Pociąg był sprawdzany pod względem przystosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
16 grudnia br., na warszawskim Grochowie, Pendolino przeszło kolejny test. Tym razem
w obecności przedstawicieli fundacji Integracja oraz Zero Barier pociąg był sprawdzany pod względem przystosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych. Testowane były m. in. windy, toalety, specjalne miejsca na wózki, dostępność oznaczeń zapisanych językiem Braille’a oraz procedury obowiązujące na pokładzie pociągu.
Zgodnie z planem, 8 grudnia br., został zakończony kolejny etap testów nowego pociągu PKP Intercity. W sumie do tej pory Pendolino, po polskich torach, przejechało ponad 20 tys. km. Po testach sprawdzających możliwości eksploatacyjne pociągu, zdecydowano przetestować oferowane udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
16 grudnia br., na terenie warszawskiej bazy PKP Intercity (Grochowie), przewoźnik w obecności przedstawicieli fundacji Integracja oraz Zero Barier udostępnił pociąg osobom niepełnosprawnym. Goście mogli sprawdzić m. in. windy i miejsca na wózki, toalety wyposażone w system bezpieczeństwa, sygnały dźwiękowe, jakie słyszy kierownik pociągu po włączeniu się alarmu, sygnały mające ułatwić poruszanie się osobom niewidomym po pokładzie czy dostępność oznaczeń zapisanych językiem Braille’a. Testowane były również udogodnienia związane z obsługą WARS m.in. dostęp do przestrzeni barowej dla osób poruszających się na wózkach oraz system pozwalający wezwać stewarda.
Pociąg daje dużo nowych możliwości przydatnych dla pasażerów z niepełnosprawnością – dużo miejsca i swobodne wejście dla osób na wózkach. Jednakże niezbędna jest drobna korekta i pełne wykorzystanie tego co oferuje Pendolino. Chcielibyśmy podać kilka wskazówek, które pozwolą lepiej przystosować ten pociąg do potrzeb osób z różną niepełnosprawnością - powiedział Piotr Pawłowski, prezes fundacji Integracja.
Pociąg jest niewątpliwie jednym z najlepiej pojazdów dla osób niepełnosprawnych w Polsce. Nowoczesna technologia jest przyjazna osobom niepełnosprawnym z różnego typu dysfunkcjami. Mamy nadzieję, że coraz więcej takich składów będzie jeździć po polskich torach – powiedział Maciej Niepogodziński, prezes fundacji Zero Barier i inicjator testów pociągu.
Robocze spotkanie z przedstawicielami fundacji Integracja zaowocuje konkretnymi udogodnieniami dla osób, które będą korzystać z nowych pociągów. W grudniu 2014 roku Pendolino rozpocznie regularne kursowanie po polskich torach. Chcemy wykorzystać ten czas, aby jak najlepiej przystosować nowe składy do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zbieramy wszelkie sugestie i w miarę naszych możliwości będziemy chcieli je wdrożyć - powiedział Szczepan Ostasz, dyrektor projektu Pendolino.
Na początku 2014 r. przewoźnik udostępni również swój tabor na potrzeby szkolenia psów przewodników osób niewidomych i niedowidzących.
Obecnie spółka PKP Intercity posiada 76 wagonów przystosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności ruchowej. Każdy pasażer wyrażający potrzebę asysty w korzystaniu z pociągów przewoźnika może się zgłosić swój przejazd dzwoniąc pod jeden z dedykowanych usłudze numerów. Spółka oferuje pomoc przy wsiadaniu/wysiadaniu, lokalizacji miejsca w pociągu. PKP Intercity zapewnia pomoc na każdej stacji, na której zatrzymują się pociągi TLK i EIC. Nawet na stacjach, na których PKP Intercity nie dysponuje zapleczem pomoc jest organizowana we współpracy z zarządca dworca czy Służby Ochrony Kolei. Usługa asysty jest bezpłatna, a jedynym jej warunkiem jest wcześniejszy kontakt – na 48 godzin przed planowaną podróżą
Podniesieniu komfortu podróży pociągami PKP Intercity osób o ograniczonej mobilności służy wart prawie 7 mld zł program inwestycyjny.
We wszystkich realizowanych obecnie i planowanych projektach taborowych, zarówno dotyczących zakupu nowego taboru, jak i modernizacji, uwzględniamy udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej. Jednym z naszych priorytetów jest zbudowanie takiego zaplecza taborowego, które będzie przystosowane do potrzeb różnych grup podróżnych – mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Oznacza to przygotowanie m.in. wydzielonych miejsc podróży dostosowanych do podróży osób na wózkach (w strefie przedziałowej, bezprzedziałowej i barowej), przestronne toalety czy rozwiązania technologiczne ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągu (windy, platformy, odpowiednio szerokie drzwi itd.).
Z pierwszych efektów programu inwestycyjnego można już dziś korzystać na trasie Szczecin – Przemyśl (przez Wrocław, Poznań, Katowice i Kraków). Docelowo wspomniana trasa w 2015 r. będzie obsługiwana wyłącznie przez pociągi zmodernizowane, dzięki czemu we wszystkich składach znajdą się wagony z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych.
EIC Premium - pociąg dla wszystkich
Pendolino, który zacznie regularnie kursować po polskich torach w grudniu 2014 roku, zaoferuje wysoki komfort podróży osobom o ograniczonej mobilności ruchowej. W trzecim wagonie drzwi zewnętrzne są wyposażone w podnośniki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, dla których przewidziano dwa miejsca i przystosowano toaletę. Wybór wagonu nie był przypadkowy - to w nim znajduje się również część barowa i pomieszczenie obsługi pociągu.
Dodatkowo w kategorii pociągów EIC Premium znajdują się ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Miejsca w przedziałach są oznaczone alfabetem Braille’a, a informacje o kolejnych stacjach będą podawane przez system nagłośnieniowy. Skład jest wyposażony w specjalne systemy pozwalające w każdej chwili wezwać pracownika PKP Intercity lub stewarda WARS.