26 września br. PKP Intercity S.A. podpisało umowę na modernizację 35 wagonów z konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”.

26 września br., trzeciego dnia Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, PKP Intercity S.A. podpisało umowę na modernizację 35 wagonów z konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”. Wartość podpisanego kontraktu opiewa na kwotę ponad 89 mln zł. Połowę środków potrzebnych na realizację inwestycji, przewoźnik pozyskał z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

Przedmiotem podpisanej umowy jest modernizacja 35 wagonów, mających kursować na trasie Przemyśl - Szczecin. Konsorcjum Pesa Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki odnowią dla PKP Intercity w sumie 150 wagonów, bowiem 14 sierpnia br. została podpisana umowa na modernizację 115 wagonów na tę samą trasę. Łącznie, za całość zamówienia, wykonawcy otrzymają 412 869 180,00 zł brutto.

W 2015 roku wszystkie pociągi kursujące pomiędzy Szczecinem a Przemyślem będą zestawione ze zmodernizowanych wagonów, zapewniając tym samym bardzo wysoki standard przejazdów. Wyznacznikiem podróżowania z PKP Intercity ma być bezwzględnie komfort pasażera - mówi Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity S.A. 

Ta umowa to kontynuacja naszej dotychczasowej, dobrej współpracy. Jestem przekonany, że dokonana u nas modernizacja spełni, a nawet wyprzedzi  oczekiwania pasażerów. Wierzę, że przed PKP IC i Pesa jeszcze wiele znaczących, wspólnych przedsięwzięć - powiedział po podpisaniu umowy Tomasz Zaboklicki, prezes PESA Bydgoszcz SA.

Konsorcjum wyremontuje dla PKP Intercity wagony przedziałowe i bezprzedziałowe 1. i 2. klasy, wagony sypialne, kuszetki oraz wagony barowe. W zmodernizowanym taborze pojawią się udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz wieszaki na rowery. Zakres prac obejmie montaż nowych foteli, klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, WC z zamkniętym obiegiem, urządzeń wzmacniających sygnał telefonii komórkowej oraz instalację nowych systemów i podzespołów.

W ramach prac modernizacyjnych wagony zostaną przystosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli PKP Intercity w pełni wykorzystywać możliwości eksploatacyjne obecnie remontowanych linii kolejowych E30 (fragment Wrocław - Katowice - Kraków) i E59 (fragment Wrocław - Poznań - Szczecin), tym samym skracając czas przejazdu na całej trasie z Przemyśla do Szczecina o prawie cztery godziny.

Obecnie nasza firma realizuje projekty taborowe na kwotę ponad 5,5 mld zł. Jest to największy program zakupu i modernizacji taboru w historii Spółki i polskiego rynku przewozów kolejowych. Istotnym elementem podejmowanych przez nas działań jest wsparcie unijne oraz EBI. Jesteśmy wiarygodnym graczem, który jest w stanie powalczyć o środki największych partnerów branży finansowej – mówi Paweł Hordyński, Członek Zarządu PKP Intercity ds. Finansowych.

Konsorcjum za realizację zlecenia na modernizację 35 wagonów otrzyma 89 379 180,00 zł brutto, a za całość prac przy 150 wagonach 412 869 180,00 zł brutto. Część potrzebnych środków spółka pozyska z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Wykonawca będzie miał 24 miesiące na realizację zamówienia.

Podpisana umowa jest kontynuacją projektu odnowy taboru PKP Intercity dla trasy Przemyśl - Szczecin. Zmodernizowane wagony uzupełnią pulę tych, które już w te wakacje trafiły do codziennych pociągów kursujących na tej linii, m.in. TLK Morcinek, TLK Wyspiański, TLK Dolnoślązak, TLK Podkarpacie.

Nowy tabor PKP IC doskonale wpisze się w krajobraz zmodernizowanych lub całkiem nowych stacji kolejowych. PKP S.A. gruntownie odnowiły zabytkowy dworzec w Przemyślu, Wrocławiu, Tarnowie. Podróżni korzystają już także z zupełnie nowego obiektu w Poznaniu i Katowicach. Trwa przebudowa dworca Krakowie.

***
PKP Intercity realizuje projekty taborowe na kwotę ponad 5,5 mld zł. W realizacji inwestycji taborowych przewoźnik wykorzystuje środki Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.