Nowoczesna bryła nawiązująca swym wyglądem do żagla, nadająca lekkości przeszklona elewacja oraz funkcjonalna przestrzeń dla podróżnych – to główne atuty nowego dworca Olsztyn Główny. Przebudowane i zadaszone perony, czytelne oznakowanie i informujące o odjazdach wyświetlacze – to efekt modernizacji stacji kolejowej. Dzięki inwestycji PKP S.A. i PKP PLK  S.A. odmieniono wizerunek zarówno dworca kolejowego, jak i całej stacji. Nowy dworzec i zmodernizowana stacja Olsztyn Główny tworzą największy węzeł kolejowy w regionie.

Budowa nowego dworca Olsztyn Główny to inwestycja zrealizowana przez Polskie Koleje Państwowe S.A. z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. To czwarty w historii Dworzec Główny w Olsztynie. Pierwszy wzniesiono w 1872 roku, w trakcie budowy linii z Torunia do ówczesnej granicy państwa; drugi powstał w latach 1945-48 poprzez przebudowę ruin spalonego poprzednika, natomiast trzeci w latach 1969-1971. Dzięki właśnie zakończonej inwestycji powstał nowoczesny, dostosowany do potrzeb wszystkich pasażerów budynek dworca oraz reprezentacyjna przestrzeń przed nim integrująca kolej z miejskimi środkami transportu. Niezwykle ważnym aspektem inwestycji była budowa nowego tunelu pod dworcem i peronami, który łączy, dotychczas rozdzielone torami, dwie części miasta.

To znaczne ułatwienie i poprawa komfortu podróżowania dla coraz większej liczby pasażerów, którzy korzystają z olsztyńskiego Dworca Głównego. Według informacji Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 roku stacja obsłużyła średnio 9,5 tys. pasażerów na dobę, to o 700 pasażerów więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Nowy dworzec w Olsztynie to komfortowa przestrzeń zarówno dla mieszkańców Olsztyna, jak i dla licznie odwiedzających stolicę Warmii i Mazur turystów – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Nowoczesny dworzec nawiązuje do historii

Dworzec Olsztyn Główny został wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą nadającą całej konstrukcji lekkości. Wyglądem – w zamyśle architektów – przypomina żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru Warmii i Mazur. Uwagę zwraca elewacja frontowa dworca, na której znalazł się wielkoformatowy zegar, a tuż pod nim – zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – pochodzący z poprzedniego dworca neon „Dworzec Kolejowy”. Zabytkowy podświetlany napis o długości ponad 18 metrów, składający się z 12 liter o wysokości 123 centymetrów każda, został poddany renowacji. To nie jedyny element historyczny, który znalazł się w nowym budynku – w holu dworca możemy zobaczyć również przeniesioną z poprzedniego dworca mozaikę oraz tablicę z historią dworca.

Nowy budynek składa się z trzech kondygnacji – podziemnej i dwóch nadziemnych. Przestrzeń obsługi podróżnych zajmuje łącznie dwie kondygnacje. W podziemiu zaprojektowano pomieszczenia kas biletowych, toalety oraz strefę podróżnego, natomiast na parterze – hol z dostępem do poczekalni oraz strefę dla rodziców z dziećmi. Na obu piętrach znajdują się także lokale handlowe. Dzięki nim podróżni będą mogli skorzystać z usług kilku saloników prasowych z możliwością zakupu jedzenia, znajdą się tu także piekarnia i lokal gastronomiczny oraz kilka automatów vendingowych z przekąskami, a na poziomie -1 dostępne są już także skrytki bagażowe. Wszystkie lokale handlowe mają już swoich najemców, trwają jeszcze ustalenia aranżacyjne. Poszczególne lokale będą otwierane sukcesywnie w ciągu najbliższych miesięcy. Drugą kondygnację naziemną zajmą pomieszczenie biurowe. W budynku dworca zapewnione zostały lokale dla kolejowych spółek i organizacji, takich jak Straż Ochrony Kolei, WARS, TK Telekom, PKP Intercity i POLREGIO. Natomiast w części podziemnej znajduje się przejście prowadzące na perony i dalej w kierunku dzielnicy Zatorze.

Nowy Olsztyn Główny jest całkowicie pozbawiony barier architektonicznych i w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także dla osób starszych, z ciężkim bagażem czy wózkiem dziecięcym. Na dworcu zainstalowano szereg usprawnień, takich jak ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, obniżone okienka kasowe, mapy dotykowe dworca, a także urządzenia wzmacniające dźwięk w aparatach słuchowych.

Dzięki zastosowaniu wielu rozwiązań technicznych oraz systemów inteligentnego zarządzania budynkiem Olsztyn Główny stał się niskoemisyjny i energooszczędny. Warto choćby wspomnieć, iż na dachu budynku zaprojektowano największą spośród wszystkich dworców kolejowych w Polsce instalację fotowoltaiczną, składającą się łącznie z 746 sztuk paneli o łącznej mocy minimalnej 276 kwP. Natomiast w samym budynku zamontowano wentylację z odzyskiem ciepła oraz energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED, a także system zarządzający instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody. Metamorfozę przeszła również przestrzeń przed dworcem. Zaprojektowano ją jako reprezentacyjny plac miejski przecięty ciągami pieszymi z pochylniami i schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego, które przechodzi pod dworcem i łączy się z poziomem -1 budynku. Po jego zachodniej stronie jest parking naziemny posiadający łącznie 58 miejsc postojowych, w tym 43 miejsca dla samochodów osobowych, cztery dla osób z niepełnosprawnościami, dwa do ładowania pojazdów elektrycznych, a także strefę kiss&ride oraz dostaw, postój taxi i zatoczkę autobusową. Po wschodniej stronie placu zlokalizowana jest wiata rowerowa dla 80 jednośladów. Natomiast w centralnej części placu znajduje się przestrzeń rekreacyjna z powierzchniami zielonymi oraz miejscami do siedzenia.

Zmodernizowana stacja ułatwia dostęp do kolei

Na zmodernizowanej stacji Olsztyn Główny podróżni zyskali oczekiwany komfort obsługi. Przebudowane zostały cztery perony, z których wygodniej wsiada się do pociągów w kierunkach Warszawy, Trójmiasta, Ełku, Iławy, Braniewa czy Szczytna. Zadaszone perony posiadają antypoślizgową nawierzchnię, są na nich ławki, nowe oświetlenie, gabloty informacyjne oraz czytelne oznakowanie, ułatwiające poruszanie się po stacji. O odjazdach pociągów informują wyświetlacze.

Zmodernizowana stacja Olsztyn Główny to epokowa zmiana jakościowa, tak oczekiwana przez mieszkańców, ale także turystów przyjeżdżających do stolicy woj. warmińsko-mazurskiego. Przebudowane perony są dostępniejsze dla wszystkich podróżnych, a nowa infrastruktura zapewnia sprawne i bezpieczne podróże pociągami na trasach lokalnych i dalekobieżnych – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Łatwiejszy dostęp do kolei, zwłaszcza dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zapewnia przebudowane przejście podziemne z windami i schodami ruchomymi, prowadzącymi na perony. Przejście jest szersze, wyższe oraz dłuższe o 100 metrów, łącząc stację z osiedlem Zatorze, gdzie przy ul. Marii Zientary – Malewskiej powstało nowe wejście ze schodami i windą. W sumie na stacji wymieniono 28 km torów oraz 116 rozjazdów, po których ruch pociągów prowadzony jest z nowej nastawni z nowoczesnymi urządzeniami komputerowymi. Modernizację przeszła także towarowa część stacji, którą przystosowano do ruchu cięższych i dłuższych pociągów. Jest również więcej zelektryfikowanych torów do obsługi składów towarowych, które mogą być prowadzone lokomotywami elektrycznymi, a nie spalinowymi.

Kompleksowa inwestycja

Właśnie wybudowany nowy dworzec kolejowy i zmodernizowana stacja Olsztyn Główny tworzą największy węzeł kolejowy w regionie. Budowa nowego dworca Olsztyn Główny to jedna z największych inwestycji PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Jej koszt to 97 mln złotych brutto. Wykonawcą robót budowlanych był Torpol S.A., natomiast dokumentację projektową opracowała pracowania architektoniczna TPF Sp. z o.o. z Warszawy. Natomiast modernizacja stacji zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, kosztowała ok. 565 mln zł brutto.

Więcej informacji o Polskich Kolejach Państwowych S.A. i Grupie PKP www.pkp.pl/pl/grupa-pkp

Galeria zdjęć dworca Olsztyn Główny: https://sbd.pkp.pl/t/YfJE8UZS50zi