Mając na względzie jakość świadczonych usług i odpowiedzialność wobec pasażerów, a także broniąc racjonalności wydawania środków publicznych, PKP Intercity SA unieważniła przetarg na dostawę 10 lokomotyw spalinowych.

Mając na względzie jakość świadczonych usług i odpowiedzialność wobec pasażerów, a także broniąc racjonalności wydawania środków publicznych, PKP Intercity SA unieważniła przetarg na dostawę 10 lokomotyw spalinowych.

W przetargu złożone zostały trzy oferty:
1. Hiszpańska Vossloh Espana S.A. (393 mln 495 tys 696 zł)
2. Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. (173 mln 270 tys 100 zł)
3. Konsorcjum: NEWAG S.A. oraz Newag Gliwice S.A. (211 mln 683 tys zł)

Jedyną ważną i podlegającą rozpatrzeniu ofertą była oferta konsorcjum Newag. Spełniała ona wszystkie wymagania Zamawiającego. Jednak ze względu na zaproponowaną kwotę przewyższającą zaplanowane środki przetarg został unieważniony.

Oferta firmy hiszpańskiej była nieważna z powodu niespełnienia warunków technicznych, to znaczy oferent zaproponował podzespoły niezgodne ze specyfikacją.

Nieważną ofertą była także ta złożona przez bydgoską Pesę, ze względu na rażąco niska cenę utrzymania taboru przez wymagany przez Zamawiającego okres 12 lat. Pesa Bydgoszcz składając ofertę zobowiązała się utrzymywać każdą z 10 lokomotyw spalinowych  przez kolejne 12 lat za 1 grosz za przejechany kilometr.

Należy zauważyć, że pozostali oferenci usługę utrzymania wycenili na 4 i 12 zł za km. Z kolei szacowana przez PKP Intercity na podstawie badania rynku cena utrzymania lokomotywy to ok. 3 zł za km jazdy.

Wykonawca zobowiązany był do świadczenia usługi utrzymania lokomotywy przez 12 lat. Zamawiający zakłada roczny przebieg jednej lokomotywy na poziomie 100 tys. kilometrów. Analizując zakres tej usługi zauważymy, że utrzymanie lokomotywy to nie tylko bieżące przeglądy i wynikające z nich naprawy czy wymiany elementów, ale także działania korekcyjne i awaryjne. Dla przykładu tylko koszt przeglądu lokomotywy, który wykonywany jest obowiązkowo raz na kilka lat, wynosi ok. 400 tys. zł za jeden pojazd. Natomiast cena zaproponowana przez Pesę za utrzymanie 10 lokomotyw przez 12 lat wynosi w sumie poniżej 200 tys zł. Zamawiający określił także wymóg realizacji usługi utrzymania przez wykwalifikowany personel, co jest także kosztem Wykonawcy. 

Warto ponadto zauważyć, że Oferent nie wykazał się chęcią podjęcia konstruktywnego dialogu z potencjalnym klientem i nie udzielił nam odpowiedzi na prośbę o wyjaśnienie kalkulacji kosztów utrzymania lokomotywy za jeden grosz za kilometr przebiegu. Jest to działanie sprzeczne z dobrymi obyczajami biznesowymi, a nawet przepisy wskazują, że może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, o czym mówi art. 3 ust.1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji: „Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.”

Zarząd PKP Intercity zamierza złożyć do UOKiK zawiadomienie o czynie nieuczciwej konkurencji.

PKP Intercity stoi na straży wiarygodnego, racjonalnego i uzasadnionego wydawania środków publicznych. Celem PKP Intercity jest długoterminowa współpraca z wiarygodnymi kontrahentami, którzy zapewniają pasażerom sprawny tabor.

Zarząd PKP Intercity