14 lipca w Berlinie odbyło się zorganizowane przez Deutsche Bahn AG spotkanie prezesów kolei europejskich poświęcone aktualnym zagadnieniom europejskim i geopolitycznym. W wydarzeniu wziął udział prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. i przewodniczący UIC (Międzynarodowego Związku Kolei), dr Alan Beroud.

Podczas wydarzenia dyskutowano m.in. o kluczowych wyzwaniach i przyszłości sektora transportowego w kontekście ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego oraz koncentrowano się na wpływie konfliktu w Ukrainie na sektor transportowy. Spotkanie zgromadziło przedstawicieli czołowych operatorów kolejowych w Europie. Obok dr. Alana Beroud, prezesa zarządu PKP S.A. i przewodniczącego UIC, któremu towarzyszył Tomasz Lachowicz, dyrektor Przedstawicielstwa PKP S.A. w Belgii, uczestniczyli w nim m.in. Richard Lutz, prezes DB AG (organizator wydarzenia), Michal Krapinec, prezes CD a. s., Rinalds Plavniks, członek zarządu Kolei Łotewskich (LDZ), a także Jean Asselborn, były minister spraw zagranicznych i wicepremier Luksemburga, który przedstawił ogólną ocenę sytuacji geopolitycznej w Europie.

Przedstawiciele europejskich kolei podczas spotkania poruszyli kluczowe dla branży kwestie, takie jak: rozwój kolei dużych prędkości, poprawa efektywności operacyjnej, kwestie rozwoju infrastruktury kolejowej, zapewnienie odpowiedniego finansowania kolei oraz przyspieszenie cyfryzacji i innowacji. Dyskutowano także o wpływie konfliktu w Ukrainie na sektor transportowy. Jak podkreślił prezes Beroud, Polskie Koleje Państwowe od początku konfliktu wspierają Ukrainę zarówno strategicznie, jak i humanitarnie. Angażują się również w działania związane z mobilnością wojskową oraz przyszłą odbudową połączeń międzynarodowych, co będzie kluczowe po zakończeniu działań wojennych.

Podczas spotkania omówiono także priorytety i wyzwania, jakie stoją przed Europą. Jednym z głównych zadań jest obecnie promowanie zrównoważonego transportu poprzez kształtowanie polityki transportowej, wspieranie inwestycji oraz poprawę efektywności i konkurencyjności sektora kolejowego.