Pierwszy z 20. nowoczesnych składów zespołowych PKP Intercity jest już w Polsce.

Pierwszy z 20. nowoczesnych składów zespołowych PKP Intercity jest już w Polsce. 12 sierpnia, w samo południe, na wrocławski Dworzec Główny wjechał błękitno-srebrny skład zespołowy. Pociąg wyruszył w piątek z włoskiej fabryki Alstom, a za jego transport odpowiedzialna była PKP Cargo. Pierwszy egzemplarz zostanie teraz poddany licznym testom m.in. na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.

Z ziemi włoskiej do Polski

Pociąg wyruszył z włoskiego Savigliano w piątek 9 sierpnia. Pokonał trasę liczącą około 1500 km. Ponieważ skład nie ma jeszcze świadectwa bezpieczeństwa i stanowił przesyłkę specjalną, poprowadziła go lokomotywa PKP Cargo EU45.Na czas przejazdu przez Włochy, Austrię i Czechy przewoźnik towarowy zapewnił obsługę czterech maszynistów - po jednym na odcinek trasy każdego kraju. Skład zespołowy EIC Premium do Polski wjechał od strony Czech, przez przejście Lichkov -Międzylesie.

EIC Premium to nowy standard polskiej kolei. To nie tylko zmiana komfortu jazdy pasażerów PKP Intercity. To również szeroki zakres prac, jaki we wdrożenie tego projektu włożyły pozostałe spółki naszej Grupy. Modernizacja linii kolejowych zarządcy infrastruktury, PKP PLK czy inwestycje zrealizowane przez PKP Energetykę, sprawiają, że ten pociąg wyznaczy nowy, wyższy poziom dla całej kolei – mówi Jakub Karnowski, Prezes Zarządu PKP SA.

Certyfikat bezpieczeństwa

Pociąg, który przyjechał do Polski przejdzie wszystkie niezbędne testy, aby bezpiecznie wozić naszych pasażerów. Na jego pokładzie znajduje się aparatura diagnostyczna - mówi Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity. Testy rozpoczną się na torze doświadczalnym w Żmigrodzie i będą kontynuowane na poszczególnych liniach kolejowych, po których pociąg będzie jeździł od grudnia 2014 r. – dodaje Janusz Malinowski.

EIC Premium będzie rozwijać w Polsce prędkość powyżej dziś dopuszczalnych na naszym rynku 160 km/h. Musi przejść proces homologacji. Jeszcze we włoskiej fabryce Alstom w Savigliano odbyły się pierwsze testy statyczne. Kolejny etap tzw. testy dynamiczne, czyli sprawdzanie pociągu w ruchu, zostanie przeprowadzony już w Polsce. Większość z nich odbędzie się na torze doświadczalnym Instytutu Naukowo - Badawczego Kolejnictwa. Tor zlokalizowany jest nieopodal Żmigrodu, ok. 40 km od Wrocławia. Obiekt umożliwia prowadzenie badań trwałości, niezawodności, wytrzymałości, dynamiki urządzeń i systemów stosowanych na kolei. Na jego terenie znajduje się torowisko w kształcie pętli o długości 7,725 km.