Nowoczesne, komfortowe, bezpieczne, proekologiczne – takie są nowe dworce w Kraśniku i Sadurkach. Dziś (7.11) skorzystali z nich pierwsi podróżni. Obydwa dworce powstały w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Ich budowy były dofinansowane ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

Dworce w Kraśniku i Sadurkach to nowoczesne budynki zrealizowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych według autorskiej koncepcji PKP S.A. Odznaczają się one prostą, geometryczną i nowoczesną bryłą z dominantą w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Funkcjonalnie budynki są podzielone na dwie części przykryte wspólnym zadaszeniem. W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono go zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. W jej sąsiedztwie znajduje się toaleta, natomiast w drugiej części każdego z dworców mieści się niewielka przestrzeń na wynajem. Pod zadaszeniem, które przykrywa obie części, zlokalizowano również ławki, a także stojaki rowerowe (w każdej lokalizacji pomieszczą one po 28 jednośladów) wraz ze stacją naprawy rowerów. Dworce są niemal identyczne, ale różni je wygląd elewacji. W Kraśniku jest ona wykończona wielkoformatowymi płytami w kolorze białym i melanżowo-szarym, natomiast w Sadurkach została ona wykonana z drewna modrzewiowego, co jest nawiązaniem do wyglądu historycznego budynku dworca.

– W Polsce przybywa nowoczesnych i funkcjonalnie zaprojektowanych dworców kolejowych, takich jak te, które właśnie otwarto w Kraśniku i Sadurkach. Jestem przekonany, że niewielkie, ale komfortowe obiekty będą dobrze służyć wszystkim podróżnym i mieszkańcom. Budowa nowych dworców to część naszego wielkiego projektu, którego celem jest dalsza modernizacja polskiej kolei – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Otwarcie dworców w Sadurkach i Kraśniku to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy województwa lubelskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zrealizowane w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynki staną się wizytówkami Sadurek i Kraśnika oraz ułatwią pasażerom podróżowanie koleją po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Program Inwestycji Dworcowych zakłada nie tylko rewitalizację zabytkowych dworców, ale także budowę od podstaw całkowicie nowych obiektów. Doskonałym przykładem takich realizacji są właśnie otwarte dworce w Kraśniku i Sadurkach wybudowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Są one wyposażone w najnowsze rozwiązania technologiczne przyjazne pasażerom i środowisku – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. 

– Dwa, oddawane do użytku, dworce kolejowe w Kraśniku i Sadurkach, to kolejne inwestycje, zrealizowane w ramach projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w łącznej kwocie 68 milionów złotych. Modernizacja dworców kolejowych, będąca celem projektu niewątpliwie podniesie komfort podróży wszystkich pasażerów oraz przyczyni się do częstszego wyboru tego środka transportu, co stanowi ważny czynnik w realizacji Europejskiego Zielonego Ładu. Gratuluję realizacji tych inwestycji jako przykładu, iż Polityka Spójności dociera do każdego obywatela Unii Europejskiej – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej.

Nowe dworce w Kraśniku i Sadurkach to jednak nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynki są pozbawione barier architektonicznych oraz wyposażone w wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. ścieżki prowadzące w budynkach i ich otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworców, a także tablice dotykowe z planami obiektów.

Na dworcach w Kraśniku i Sadurkach wdrożono szereg rozwiązań przyjaznych środowisku. Wśród nich m.in. energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła, a także panele fotowoltaiczne na dachach budynków do pozyskiwania „zielonej energii”. Za pracę urządzeń na dworcach odpowiadają systemy inteligentnego zarządzania budynkami. Optymalizują one zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nowoczesne są również systemy bezpieczeństwa, takie jak m.in. monitoring, kontrola dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu.

Przebudowa dworców w Kraśniku i Sadurkach objęła również ich najbliższe otoczenie. Oprócz uporządkowania zieleni i nowych chodników w sąsiedztwie nowych dworców wyznaczono miejsca parkingowe. W Kraśniku jest ich łącznie 6 oraz niewielki postój typu kiss&ride, natomiast w Sadurkach udostępniono podróżnym 11 miejsc postojowych, w tym dwa przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami oraz jedno dla rodzin z dziećmi.

Budowa nowych dworców w Kraśniku i Sadurkach kosztowała odpowiednio 5,4 mln zł brutto i 5,16 mln zł brutto.  Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A, a wykonawcą inwestycji realizowanych w formule „Projektuj i buduj” było konsorcjum firm Heli-Factor Sp. z o.o. i Merx Sp z o.o.