Z zewnątrz ceglany o nieco industrialnym wyglądzie, z wysokim holem i poczekalnią otoczonymi pasażem handlowym,  spełniający współczesne standardy obsługi podróżnych i jednocześnie nowoczesny – taki już jesienią 2022 roku będzie dworzec w Siedlcach. PKP S.A. przekazały plac budowy wykonawcy. 

 siedlce

Choć kolej dotarła do Siedlec wraz z budową linii kolejowej warszawsko-terespolskiej w latach 60. XIX wieku, to współczesny dworzec nie jest tym historycznym. Obecny budynek został wzniesiony w 1986 roku, a następnie został częściowo przebudowany w latach 90. Mająca się rozpocząć niebawem inwestycja, realizowana w ramach ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem unijnym z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, będzie miała na celu dostosowanie go do współczesnych standardów obsługi podróżnych, a także poprawę jego estetyki.

Metamorfozę przejdzie elewacja budynku, która odzyska ceglany wygląd – właśnie taką posiadał pierwszy wybudowany w 1866 roku dworzec w Siedlcach. Jej górne części zostaną wykończone patynowaną blachą tytanowo-cynkową. W projekcie przebudowy dworca uwzględniono również symetryczne rozstawienie otworów okiennych, a także wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. Interesującym zabiegiem będzie też umieszczenie nad wejściem głównym do strefy obsługi podróżnych wielkoformatowego zegara.

Sporo zmian czeka podróżnych wewnątrz budynku. Przestrzeń obsługi pasażerów będzie składała się z poczekalni i holu o wysokość dwóch kondygnacji, wokół których na dwóch piętrach skupiono pomieszczenia kas biletowych, toalety oraz lokale handlowo-usługowe. W projekcie parter budynku połączono z pasażem handlowym na piętrze za pomocą klatek schodowych oraz dwóch wind. Hol i poczekalnia zostaną wyposażone w ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.

– Przekazanie placu budowy wykonawcy prac w związku z przebudową dworca w Siedlcach to ważna wiadomość dla mieszkańców południowego Podlasia. Tak ważne miasto jak Siedlce zasługuje na dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Warszawy. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

–  Siedlce to istotny punkt na mapie kolejowej Polski, dlatego cieszy to, że dworzec kolejowy w tej miejscowości przejdzie modernizację. Dzięki niej mieszkańcy i podróżni zyskają nowoczesny i komfortowy obiekt, dostosowany do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób o ograniczonej sprawności ruchowej – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

–  Siedlce to kolejny punkt na systematycznie powiększającej się mapie nowych i zmodernizowanych inwestycji kolejowych. Dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych i pieniędzy krajowych przebudowa dworca znacznie przyspieszy. Inwestycja będzie miała realny wpływ na rozwój komunikacyjny Polski – podkreśla Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

– Przebudowa dworca w Siedlcach to jedna z ważniejszych inwestycji w województwie mazowieckim realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej głównym celem jest poprawa komfortu podróżnych,  bezpieczeństwa, ale również estetyki dworca, który zyska całkowicie nowy wygląd łączący w sobie nawiązania do historii oraz nowoczesność – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

– Unia Europejska od ponad 20 lat wspiera rozwój kolei w tym w Siedlcach i okolicach. Odcinek Siedlce – Warszawa został zmodernizowany przy wsparciu unijnym jeszcze przed wejściem Polski do UE. Po 2004 zaś zmodernizowano stację Siedlce, zbudowano tunel oraz centrum przesiadkowe. Komfort podróży podniósł również wsparty przez UE zakup nowoczesnego, w tym także produkowanego w Siedlcach taboru dla Kolei Mazowieckich. Budowa nowego dworca w Siedlcach jest ukoronowaniem tych działań. Skracanie czasu przejazdu oraz podnoszenie komfortu podróży bezpośrednio wpływa na zwiększanie liczby podróżujących koleją, co wpisuje się w Europejski Zielony Ład – mówi Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

Dzięki inwestycji dworzec zyska wiele usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Oprócz wspomnianych wind będą to m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, tabliczki w alfabecie Braille’a, dotykowy plan dworca, automatyczne drzwi czy okienka kasowe dostosowane do obsługi osób poruszających się na wózkach. We wnętrzach zastosowana będzie również kontrastowa kolorystyka, co ułatwi przemieszczanie się po obiekcie osobom niedowidzącym.

Poprawi się również stan techniczny budynku. Wymienione zostaną wszystkie instalacje i urządzenia wewnętrzne. Nacisk w modernizacji od strony technicznej położono na ekologię i bezpieczeństwo. Na dworcu zostanie zamontowane energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, a także system BMS (Building Management System), którego jednym z zadań jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Ponadto budynek zostanie w całości ocieplony, a zamontowana w nim nowa stolarka okienna i drzwiowa spełni obowiązujące normy. Z kolei poprzez instalacje nowoczesnych systemów bezpieczeństwa (monitoring, system kontroli dostępu, system sygnalizacji włamania i napadu), w tym przeciwpożarowych, poprawie ulegnie bezpieczeństwo podróżnych i samego budynku.

Na nowo zagospodarowany zostanie teren w sąsiedztwie dworca. Pojawią się tam wiata rowerowa z 10 stojakami na jednoślady oraz kilka miejsc parkingowych, w tym jedno przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami. Zamontowane zostaną elementy małej architektury takie jak ławki, oświetlenie czy kosze.

Wykonawcą przebudowy dworca w Siedlcach jest wybrana w postępowaniu przetargowym firma Texom sp. z o.o. z Krakowa. Łączny koszt inwestycji to 18,7 mln złotych brutto. Planowany termin jej zakończenia to jesień 2022 roku. Dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.