20 lutego br. w Brześciu odbyło się spotkanie szefów spółek z Grupy PKP z kierownictwem Kolei Białoruskiej, podczas którego omówiono bieżącą działalność oraz plany rozszerzenia współpracy w najbliższej przyszłości. Jeszcze w tym roku zostanie uruchomione dodatkowe przejście graniczne dla potrzeb przewoźników towarowych, a pasażerowie zyskają więcej bezpośrednich połączeń międzynarodowych.

Jedną z kluczowych kwestii omawianych przez polską delegację z białoruskimi partnerami były szczegóły otwarcia kolejowego przejścia granicznego Czeremcha – Wysokolitowsk (Wysokie Litewskie) dla ruchu towarowego. Kursowanie pociągów zostanie wznowione w drugim kwartale 2019 roku. Podczas spotkania odbyły się również konsultacje na temat rezerw zdolności przepustowych przejścia Terespol – Brześć, będącego najważniejszym punktem granicznym na szlaku łączącym Chiny z Europą, po którym odbywają się rosnące przewozy kontenerowe. Przedmiotem rozmów były również inwestycje mające na celu unowocześnienie stacji granicznych, w tym Terespola.

Część spotkania poświęcona została rozbudowie oferty połączeń pasażerskich. Strony polska i białoruska uzgodniły uruchomienie dodatkowych pociągów kursujących od połowy czerwca do połowy lipca br., ułatwiających podróżowanie kibicom wybierającym się na II Igrzyska Europejskie. Dodatkowe pociągi kursowałyby w relacjach Warszawa – Brześć i Brześć – Warszawa. Tematem spotkania był także rozwój siatki połączeń międzynarodowych w przyszłorocznym rozkładzie jazdy pociągów, który wjedzie w życie w połowie grudnia. Jedną z planowanych zmian jest uruchomienie nowego pociągu o nazwie „Batory” z Brześcia do Budapesztu, Pragi i Wiednia. W rozkładzie jazdy na sezon 2019/2020 planowane jest także kursowanie nowych, codziennych pociągów nr 125/126 w relacji Warszawa – Brześć – Warszawa.

Polskiej delegacji przewodniczył Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. W spotkaniu wzięli również udział przedstawiciele zarządów spółek: PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP CARGO, PKP Intercity i PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej. Stronę białoruską reprezentował Władimir M. Morozow, szef Kolei Białoruskiej.