Adres: 46-020 Opole ul. Krakowska 48
Godziny otwarcia dworca: całodobowo
Dworzec Opole Główne znajduje się w centrum miasta, 800 m od Opolskiego Rynku, 1000 m od Narodowego Centrum Polskiej Piosenki (amfiteatr) i Muzeum Polskiej Piosenki, 1200m od ZOO.
Dworzec Opole Główne jest pierwszym przystankiem na turystycznej trasie festiwalowej.
Uwaga!
W związku z budową centrum przesiadkowego Opole Główne, zmianie uległa organizacja ruchu i przystanków autobusowych w obszarze dworca kolejowego. Prosimy o sprawdzenie aktualnych informacji o przystankach autobusowych na stronie MZD i MZK Opole. Mapa - zmiany organizacji ruchu wokół dworcaParking
Dworzec Opole Główne zapewnia 68 miejsc parkingowych bezpośrednio przed budynkiem dworca. Opłata 4,00 zł za pierwszą godzinę. Możliwość wykupienia abonamentu dobowego w wysokości 45,00 zł oraz miesięcznego w wysokości 240,00 zł. Więcej informacji
Postój TAXI znajduje się po prawej stronie od wyjścia głównego z dworca. W bezpośrednim otoczeniu dworca można znaleźć jeszcze dwa postoje TAXI.
Kasy znajdują się w budynku głównym na poz. 0.
- Kasy Przewozów Regionalnych (okienko 6,7,9) - 6:00 -19:00
- Kasy IC (okienko 3,4) - 6:30 do 21:00
Z uwagi na częste zmiany w rozkładzie jazdy pociągów, godziny pracy kas mogą ulec zmianom.
Biletomaty – czynne od 1:00 do 24:00 znajdują się na peronie I.
Skrytki bagażowe – czynne całodobowo w holu głównym dworca.
Na terenie dworca znajdują się sklep spożywczy, księgarnia, prasa i książka, bar, restauracja i kwiaciarnia oraz bankomaty: PKO BP w budynku wejściowym, PLANET CASH w budynku głównym - dostępne całodobowo.
Toalety czynne całodobowo znajdują się:
- na poz. – 1 przy tunelu, toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych, przewijak dla dzieci
- w budynku FRONT wejście od strony parkingu,
- na peronie I, toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych
Wszystkie toalety płatne - opłata 2,50 zł
Dodatkowo w toaletach na poz. -1 znajdują się prysznice, opłata 10 zł
Informacje dla osób z ograniczoną mobilnością
Zobacz jakie udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością zapewniamy na naszym dworcu.
Budowę dwóch budynków dworcowych połączonych tunelami, podobnie jak przebudowę całego węzła kolejowego w Opolu, zaplanowano w 1890 roku. Budynki zaprojektowane zostały w stylu niemieckiego neorenesansu, zbudowane z czerwonej cegły, wykończone elementami z piaskowca oraz czarną dachówką. Gmach kasowy wykończono wewnątrz białą cegłą klinkierową oraz bogatą stolarką. Głównym projektantem obu budynków był Paul Thoemer. Budowę rozpoczęto w 1898 roku, zakończono natomiast w maju 1900 roku. Była ona bardzo drogim przedsięwzięciem. Równocześnie z częścią naziemną zbudowano część podziemną – 4 tunele ułatwiające transport pasażerów i towarów:
- Tunel dla podróżnych, łączący budynek wejściowy z budynkiem kasowym.
- Przejście podziemne dla podróżnych, łączące perony nr 1 i 2.
- Tunel towarowy, łączący jeden z lokali przy budynku wejściowym z magazynem na peronie 1. Na obu jego końcach zamontowano windy towarowe. W celu jego doświetlenia w posadzce gmachu kasowego zamontowano kilka luksferów (obecnie tunel częściowo udostępniony, zlokalizowano w nim toalety oraz windy).
- Tunel pocztowy, łączący budynek ekspozytury poczty na peronie 1. z gmachem pocztowym przy ul. Krakowskiej (obecnie tunel nie jest używany )
Wyróżniającymi cechami opolskiego dworca jest zarówno jego układ peronów, które nie leżą w linii prostej, lecz przebiegają po łuku oraz akustyka samego gmachu – jeśli stoi się pod łukami, znajdującymi się przed rzędami kas, głos z jednego końca pomieszczenia słychać w drugim końcu.
W poczekalniach, holu głównym i holu wejściowym możliwość korzystania z bezpłatnej sieci WI-FI (nazwa_PKP_WIFI)