Dworzec Lublin

 

Lokalizacja

 

Dojazd

 

TAXI

 

Kasy

 

Bagaże

 

Usługi

 

WC

 

Informacje

 

Historia

 

Mapa dworca

WiFi

Adres: Plac Dworcowy 1, 20-408 Lublin
Godziny otwarcia dworca: całodobowo

 Lokalizacja

Dworzec kolejowy znajduje się na południe od centrum miasta, przy placu Dworcowym, na granicy dzielnic Za Cukrownią i Dziesiąta. Jest częścią ważnego węzła kolejowo- autobusowego. Budynek jest połączony przejściem podziemnym z dwoma ulicami – Pocztową i Kunickiego. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca zlokalizowany jest Metropolitalny Dworzec PKS, Lubelski Zakład Przewozów Regionalnych, a także Urząd Pocztowy Lublin 2.

 Dojazd

Komunikacja miejska: Rozmieszczenie przystanków w rejonie Dworca Kolejowego prezentuje załączona mapa sytuacyjna. Obok dworca kolejowego znajduje się Metropolitalny Dworzec PKS.


 TAXI

Postój taxi znajduje się przed budynkiem Dworca od strony placu Dworcowego.

 Kasy

PKP Intercity: Na dworcu  są zlokalizowane kasy biletowe PKP IC (kasy 1-5 w holu głównym) - sprawdź godziny otwarcia

W obszarze dworca jest zlokalizowana kasa POLREGIO (wejście od strony peronu 1) - sprawdź godziny otwarcia oraz czynny całodobowo automat kasowy zlokalizowany w holu głównym.

 Bagaże

Skrytki bagażowe dostępne są całodobowo. Cennik: szafka duża 22zł/24h, szafka mała 18 zł/24h, szafka typu golfowa 25 zł/24h, szafka typu narciarska 22 zł/24h.

 Usługi

Kawiarnio - cukiernia, piekarnia, artykuły spożywcze, bar sałatkowy i kanapkowy, prasa i książki, kosmetyki, akcesoria, kioski, bankomaty.

 WC

Toalety czynne  całą dobę, płatne 4 zł.

 Informacje dla osób z ograniczoną mobilnością

Zobacz jakie udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością zapewniamy na naszym dworcu.

W związku z rozpoczętym remontem dostosowania Budynku Dworca do wymogów PPOŻ, organizacja ruchu pieszych została zmieniona. Wraz z realizacją kolejnych etapów remontu, zamknięte zostaną poszczególne części budynku. Za utrudnienia przepraszamy.

Na terenie dworca, placu przydworcowego, tunelu kolejowego oraz na peronach umieszczone zostały żółte tablice informacyjne, które na bieżąco są uaktualniane.

 Historia

Otwarcie kolei nadwiślańskiej 29 sierpnia 1877 roku łączącej Lublin z Warszawą i Kowlem miało doniosłe znaczenie w dziejach miasta i zasadniczy wpływ na tempo jego gospodarczego i urbanistycznego rozwoju.

Zanim jednak doszło do ostatecznego wyznaczenia linii kolejowej, toczono długie spory i dyskusje, gdzie należy zlokalizować dworzec i od której strony podejść trasą do miasta. Według projektu towarzystwa budującego kolej (konsorcjum prywatne) trasę należało prowadzić przez grunty wsi Ponikwoda  i Tatary, a dworzec powinien się znajdować na Północnych przedmieściach Lublina od strony Lubartowa. Innego zdania był inżynier gubernialny Feliks Łodzia- Bieczyński, który w obszernym memoriale skierowanym w 1863 roku do władz miejskich udowadniał, że tor należy prowadzić od strony Wrotkowa, a dworzec zlokalizować na gruntach wsi Bronowice.

Koncepcja Bieczyńskiego jako najbardziej realna, „wzięła górę”, pociągając jednak za sobą szereg konsekwencji przestrzennych.

Do właściwej budowy przystąpiono w 1875 r. W dniu 10 sierpnia tego roku na przedmieściu Piaski w Lublinie panował ożywiony ruch. Przedsiębiorcy prywatni – panowie Gwozdiow i Żurawlew – rozpoczęli roboty ziemne. Przeszło 200 robotników sprowadzonych z guberni kałuskiej i zakwaterowanych w mieście popisywało się, wobec licznie zgromadzonych lublinian, zręcznością i siłą w prowadzeniu niezwykłych rozmiarów taczek. Roboty obejmowały obok prac ziemnych budowę mostów, przepustów, dworców, budynków i urządzeń stacyjnych.

Pierwszy próbny pociąg – złożony z czterech wagonów – wjechał na dworzec lubelski w połowie sierpnia 1877 r.

Po urzędowym otwarciu kolei 30 sierpnia i po pierwszym entuzjazmie przyszły jednak refleksje. Zaraz po uroczystościach znalazły się w prasie głosy krytyki pod adresem budynku dworca.

„Dworzec drogi żelaznej o ile zewnątrz pokaźnie się przedstawia, o tyle wewnątrz jak się zdaje, grzeszyć będzie szczupłością swych wymiarów”. Pamiętajmy, że słowa te pisane były w 1877 r. i że Lublin liczył wówczas 27 tysięcy mieszkańców!

W latach 1893 –1894 dokonano pierwszej rozbudowy dworca, który od razu wydawał się zbyt mały. Następna jego modernizacja miała miejsce w latach 1924 –1925, wówczas budynek stracił cechy typowej carskiej stacji kolejowej a  dzięki projektowi architekta Jerzego Mullera stał się bardziej  eklektyczny. 

Współcześnie, odnowiony i zmodernizowany gmach, z nowo wybudowaną częścią, otwarto w 2004 roku.

 WiFi

W wybranych miejscach na terenie dworca możliwość korzystania z bezpłatnej sieci Wi-Fi (nazwa sieci: _PKP_WIFI)