Adres: Plac Dworcowy 1, 20-408 Lublin
Godziny otwarcia dworca: całodobowo
Dworzec kolejowy znajduje się na południe od centrum miasta, przy placu Dworcowym, na granicy dzielnic Za Cukrownią i Dziesiąta. Jest częścią ważnego węzła kolejowo- autobusowego. Budynek jest połączony przejściem podziemnym z dwoma ulicami – Pocztową i Kunickiego (obecnie trwa przebudowa peronów, część przejścia jest zamknięta). W bezpośrednim sąsiedztwie dworca ma swoją siedzibę Lubelski Zakład Przewozów Regionalnych, a także Urząd Pocztowy Lublin 2.
Komunikacja miejska: Rozmieszczenie przystanków w rejonie Dworca Kolejowego prezentuje załączona mapa sytuacyjna. Obok dworca PKP S.A. znajduje się dworzec Południowy PKS który obecnie jest przebudowywany. W związku z prowadzonymi pracami ul. Pocztowa została wyłączona z ruchu na całym odcinku
Dojazd do dworca PKP możliwy jest jedną trasą - od strony ul. Gazowej, a następnie - wyjazd przez ul. Dworcową (jednokierunkową w stronę ul. Młyńskiej) do ul. Młyńskiej, którą można poruszać się w obu kierunkach.
Planowany czas zakończenia prac to rok 2023.Postój taxi znajduje się przed wejściem głównym do dworca. W zatoczce, pomiędzy budynkiem dworca, a przystankami autobusowymi.
PKP Intercity: Na dworcu są zlokalizowane kasy biletowe PKP IC (kasy 1-5 w holu głównym), czynne codziennie od 4:40 do 21:10
Przewozy Regionalne: W obszarze dworca jest zlokalizowana kasa Przewozów Regionalnych (wejście od strony peronu 1), czynna w dni robocze 9:10-19:10, w soboty, niedziele i święta 9:10 – 14:30.
W kompleksie dworca Lublin znajduje się również biletomat (sprzedaż biletów IC).
Skrytki bagażowe dostępne są całodobowo.
Kawiarnio - cukiernia, artykuły spożywcze, bar sałatkowy i kanapkowy, prasa i książki, kosmetyki, akcesoria, kioski, bankomaty, biletomat MPK.
Toalety czynne całą dobę, płatne 3,00 zł.
Informacje dla osób z ograniczoną mobilnością
Zobacz jakie udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością zapewniamy na naszym dworcu.
W związku z rozpoczętym remontem peronów oraz przejść podziemnych, organizacja ruchu pieszych została zmieniona. Wraz z realizacją kolejnych etapów remontu, zamknięte zostaną poszczególne odcinki tunelu, łączącego miasto z dworcem PKS oraz peronami. Za utrudnienia przepraszamy.
Na terenie dworca, placu przydworcowego, tunelu kolejowego oraz na peronach umieszczone zostały żółte tablice informacyjne, które na bieżąco są uaktualniane. Zobacz obecny Plan dojścia do peronów
Otwarcie kolei nadwiślańskiej 29 sierpnia 1877 roku łączącej Lublin z Warszawą i Kowlem miało doniosłe znaczenie w dziejach miasta i zasadniczy wpływ na tempo jego gospodarczego i urbanistycznego rozwoju.
Zanim jednak doszło do ostatecznego wyznaczenia linii kolejowej, toczono długie spory i dyskusje, gdzie należy zlokalizować dworzec i od której strony podejść trasą do miasta. Według projektu towarzystwa budującego kolej (konsorcjum prywatne) trasę należało prowadzić przez grunty wsi Ponikwoda i Tatary, a dworzec powinien się znajdować na Północnych przedmieściach Lublina od strony Lubartowa. Innego zdania był inżynier gubernialny Feliks Łodzia- Bieczyński, który w obszernym memoriale skierowanym w 1863 roku do władz miejskich udowadniał, że tor należy prowadzić od strony Wrotkowa, a dworzec zlokalizować na gruntach wsi Bronowice.
Koncepcja Bieczyńskiego jako najbardziej realna, „wzięła górę”, pociągając jednak za sobą szereg konsekwencji przestrzennych.
Do właściwej budowy przystąpiono w 1875 r. W dniu 10 sierpnia tego roku na przedmieściu Piaski w Lublinie panował ożywiony ruch. Przedsiębiorcy prywatni – panowie Gwozdiow i Żurawlew – rozpoczęli roboty ziemne. Przeszło 200 robotników sprowadzonych z guberni kałuskiej i zakwaterowanych w mieście popisywało się, wobec licznie zgromadzonych lublinian, zręcznością i siłą w prowadzeniu niezwykłych rozmiarów taczek. Roboty obejmowały obok prac ziemnych budowę mostów, przepustów, dworców, budynków i urządzeń stacyjnych.
Pierwszy próbny pociąg – złożony z czterech wagonów – wjechał na dworzec lubelski w połowie sierpnia 1877 r.
Po urzędowym otwarciu kolei 30 sierpnia i po pierwszym entuzjazmie przyszły jednak refleksje. Zaraz po uroczystościach znalazły się w prasie głosy krytyki pod adresem budynku dworca.
„Dworzec drogi żelaznej o ile zewnątrz pokaźnie się przedstawia, o tyle wewnątrz jak się zdaje, grzeszyć będzie szczupłością swych wymiarów”. Pamiętajmy, że słowa te pisane były w 1877 r. i że Lublin liczył wówczas 27 tysięcy mieszkańców!
W latach 1893 –1894 dokonano pierwszej rozbudowy dworca, który od razu wydawał się zbyt mały. Następna jego modernizacja miała miejsce w latach 1924 –1925, wówczas budynek stracił cechy typowej carskiej stacji kolejowej a dzięki projektowi architekta Jerzego Mullera stał się bardziej eklektyczny.
Współcześnie, odnowiony i zmodernizowany gmach, z nowo wybudowaną częścią, otwarto w 2004 roku.
W wybranych miejscach na terenie dworca możliwość korzystania z bezpłatnej sieci Wi-Fi (nazwa sieci: _PKP_WIFI)