Dworzec

Asysta dla osób z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się (PRM)

PKP S.A. zapewnia usługę wsparcia dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (PRM) podczas przemieszczania się po terenie dworca kolejowego, peronów, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych. Asystę  związaną z wejściem i wyjściem do i z pociągu realizuje drużyna konduktorska.

Kiedy i jak zgłosić przejazd?
Planując podróży pociągiem, pasażer powinien zgłosić swój przejazd i potrzebę asysty u przewoźnika minimum 24 godziny przed planowaną podróżą, wybierając jeden z poniższych sposobów:

  • telefonicznie pod numerem infolinii przewoźnika,
  • drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy (jeżeli przewoźnik prowadzi możliwość zgłoszenia drogą elektroniczną).

Jakie informacje przekazać zgłaszając przejazd?
Wszystkich pasażerów zgłaszających potrzebę asysty w podróży prosimy o przekazywanie informacji niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia usługi:

  • data podróży,
  • relacja (stacja wyjazdu, stacja przyjazdu, stacja przesiadania się) z określeniem, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc,
  • planowane godziny odjazdu i przyjazdu,
  • numer wagonu i miejsca – jeżeli podróż będzie odbywała się pociągiem (wagonem) z rezerwacją miejsc,
  • rodzaj ograniczenia w poruszaniu się i oczekiwana forma asysty,
  • informacja czy w podróży będzie uczestniczyła inna osoba (opiekun) lub pies asystujący,
  • informacja o przewożonym przez pasażera bagażu (waga i wielkość),
  • dodatkowe informacje (ważne ze względu na przebieg asysty),
  • telefon kontaktowy do osoby, która będzie odbywać podróż  lub jej opiekuna.

Jak rozpocząć podróż?
Osoba z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się powinna przybyć na dworzec w czasie nie krótszym niż 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu. To czas potrzeby na bezpieczne i spokojne dotarcie do pociągu. Miejscem spotkania pasażera z osobą świadcząca usługę asysty jest hol główny dworca w części oznaczonej specjalną, niebieską tablicą - miejsce oczekiwania dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

W przypadku wysiadania z pociągu pracownicy ochrony oczekują na pasażera na peronie, przy którym zatrzymuje się pociąg z ww. osobą. Asysta pracowników ochrony dworca odbywa się od miejsca oczekiwania pasażera do drzwi pociągu, którymi osoba będzie wsiadać lub od drzwi pociągu, z którego ww. osoba wysiada - do oznaczonego miejsca na dworcu lub do głównego wyjścia z obszaru stacji.

Jak zgłosić potrzebę asysty na dworcu?
Istnieje również możliwość skorzystania z pomocy w poruszaniu się tylko po terenie dworca. Takiego zgłoszenia należy dokonać dzwoniąc odpowiednio wcześniej pod nr tel. 22 474 13 13, wypełniając formularz lub kontaktując się drogą elektroniczną, wysyłając maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  – wówczas w ciągu maksymalnie 30 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia asysty.

Gdzie świadczona jest usługa asysty?
Lista dworców, na których świadczona jest usługa asysty*

  1. Białystok
  2. Bielsko-Biała Główna
  3. Brzeg
  4. Bydgoszcz Główna
  5. Ciechanów
  6. Częstochowa
  7. Częstochowa Stradom
  8. Działdowo
  9. Elbląg
  10. Ełk
  11. Gdańsk Główny
  12. Gdynia Główna
  13. Gliwice
  14. Głogów
  15. Gorzów Wielkopolski
  16. Iława Główna
  17. Inowrocław
  18. Jarosław
  19. Jelenia Góra
  20. Kalisz
  21. Katowice  Na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry, do/z przystanku Zastępczej Komunikacji Autobusowej, usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
  22. Kielce Główne
  23. Kłodzko Główne
  24. Kołobrzeg
  25. Konin
  26. Koszalin - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
  27. Kraków Główny
  28. Kutno
  29. Legnica
  30. Leszno
  31. Lublin Główny
  32. Lubliniec
  33. Łódź Kaliska - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
  34. Łódź Widzew
  35. Malbork
  36. Mińsk Mazowiecki - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
  37. Myszków
  38. Olsztyn Główny - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
  39. Opole Główne
  40. Ostrów Wielkopolski
  41. Piła Główna
  42. Piotrków Trybunalski
  43. Poznań Główny
  44. Przemyśl Główny
  45. Pszczyna - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
  46. Radom Główny
  47. Rybnik
  48. Rzeszów Główny - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
  49. Siedlce
  50. Skarżysko-Kamienna
  51. Skierniewice - Usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
  52. Sławno
  53. Słupsk 
  54. Sopot
  55. Sosnowiec Główny
  56. Stargard
  57. Szczecin Główny
  58. Świnoujście
  59. Tarnowskie Góry - Na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry, do/z przystanku Zastępczej Komunikacji Autobusowej, usługa asysty czasowo zawieszona. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13
  60. Tarnów
  61. Tczew
  62. Wałbrzych Miasto
  63. Warszawa Centralna
  64. Warszawa Gdańska
  65. Warszawa Śródmieście
  66. Warszawa Wileńska
  67. Warszawa Wschodnia
  68. Warszawa Zachodnia - W związku z modernizacją stacji PKP Warszawa Zachodnia usługa asysty jest czasowo zawieszona. Zachęcamy podróżnych do korzystania z najbliższego dworca Warszawa Centralna im. Stanisława Moniuszki. W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 22 474 13 13.
  69. Włocławek
  70. Wrocław Główny
  71. Zawiercie
  72. Zielona Góra Główna 

Na dworcach oznaczonych podkreśleniem istnieje możliwość skorzystania z wózka inwalidzkiego. Prosimy o poinformowanie o takiej potrzebie podczas dokonywania zgłoszenia asysty.
*PKP S.A. zastrzega sobie możliwość braku realizacji usługi asysty w przypadku wykonywania czynności interwencyjnych przez pracowników ochrony.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z dnia 29 kwietnia 2021 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.