Przyjęcie sprawozdania z działalności spółki PKP S.A. w 2014 r., sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2014, a także udzielenie absolutorium zarządowi oraz powołanie członków zarządu VI kadencji to wynik Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy spółki, które obyło się 27 kwietnia 2015 r.

Komunikat opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju po Walnym Zgromadzeniu PKP S.A., 27.04.2015

Nowy stary zarząd PKP S.A.

Przyjęcie sprawozdania z działalności spółki PKP S.A. w 2014 r., sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2014, a także udzielenie absolutorium zarządowi oraz powołanie członków zarządu VI kadencji to wynik Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy spółki, które obyło się 27 kwietnia 2015 r. Posiedzeniu przewodniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Sławomir Żałobka. Walne Zgromadzenie zatwierdziło sprawozdanie finansowe spółki za 2014 r. oraz sprawozdanie z działalności PKP S.A. w 2014 r. Udzielone zostało również absolutorium członkom zarządu PKP S.A. - Pozytywnie oceniamy dotychczasowe działania spółki dokonane pod zarządem dotychczasowych władz. Dlatego decyzja o udzieleniu absolutorium była naturalna - ocenił wiceminister Sławomir Żałobka.
Podczas posiedzenia zdecydowano również o powołaniu członków zarządu PKP S.A. na VI kadencję. Na stanowisko prezesa zarządu ponownie powołany został Jakub Karnowski, zaś członkami zarządu zostali ponownie: Piotr Ciżkowicz oraz Jarosław Bator.
***
Zgodnie z postanowieniami Statutu PKP S.A., członkowie Zarządu Spółki powoływani są na kadencję, która trwa trzy lata. Mandaty członków Zarządu Spółki wygasają z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji członków Zarządu.


----------------------------------------------------------------------------------------------

Komunikat prasowy PKP S.A., 27.04.2015

Przez 3 lata Grupa PKP przeszła ogromne zmiany we wszystkich obszarach swojej działalności, w tym przede wszystkim w tych związanych z obsługą klienta, bezpieczeństwem, inwestycjami i efektywnym zarządzaniem. Zrealizowane w tym okresie projekty mogą być przykładem tego, w jaki sposób, dzięki dobrej strategii, wytyczeniu konkretnego celu i konsekwentnemu dążeniu do niego, można w stosunkowo krótkim czasie zwiększyć efektywność przedsiębiorstwa należącego do Skarbu Państwa.

Klient
Grupa PKP zrealizowała szereg działań, których efektem jest widoczna poprawa jakości obsługi pasażerów. Dzięki rozpoczętym w 2012 r. przez Grupę PKP zmianom, udało się zahamować spadek znaczenia kolei w Polsce. Według najnowszych danych, po raz pierwszy od lat, PKP Intercity zanotowało wzrost liczby pasażerów przez 3 kolejne miesiące z rzędu. W marcu był to wzrost na poziomie 10%. Przewoźnik z Grupy PKP prowadzi największy w historii spółki program inwestycji taborowych. Dzięki niemu do końca 2015 r. większość pociągów będzie nowych i zmodernizowanych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji 60 nowych pociągów (składy zespolone) i 263 nowoczesne wagony. Flota wzbogaci się także o lokomotywy spalinowe. W grudniu 2014 roku na tory wyjechały pociągi Pendolino. To zupełnie nowa jakość i swego rodzaju symbol wprowadzonych dotychczas zmian. Podróżnym zaoferowano znacznie skrócone czasy przejazdu pomiędzy największymi miastami. Przykładowo, podróż trasą Warszawa – Wrocław trwa 3h42 min., co jest wynikiem najlepszym w historii. Znacząco poprawił się stan czystości, zarówno w pociągach, jak i na dworcach. Uproszczono system sprzedaży biletów oraz zadbano o pełną i rzetelną informację na każdym etapie podróży. Usprawniono obsługę w kasach, m.in. dzięki systemowi jednej kolejki. Wprowadzono także szereg usług dodatkowych, przekładających się na podniesienie komfortu podróży. W Grupie PKP powstało Centrum Wsparcia Klienta.

Bezpieczeństwo
Miniony rok był najbezpieczniejszy na polskiej kolei. To efekt szeregu działań podnoszących bezpieczeństwo w pociągach i  na terenach kolejowych. Liczba zdarzeń spadła z 829 w 2011 r. do 625 w roku 2014. W latach 2012-2014 zmodernizowano 3600 km torów, 2744 rozjazdy i 1070 przejazdów kolejowo – drogowych. Na wyremontowanych liniach montowane są nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, które bezpośrednio podnoszą poziom bezpieczeństwa. Na ponad 130 dworcach zainstalowano monitoring, a o bezpieczeństwo pasażerów dbają profesjonalne firmy, które muszą spełniać wysokie wymagania. Spółki z Grupy PKP prowadzą regularne szkolenia dla pracowników, od których zależy bezpieczeństwo pasażerów. Wkrótce ruszą szkolenia na nowym symulatorze dla maszynistów. Jesienią na podobnych urządzeniach zaczną się szkolić dyżurni ruchu i dyspozytorzy PKP Polskich Linii Kolejowych.
 
Inwestycje
Grupa PKP realizuje największy w historii polskiej kolei program inwestycyjny. Modernizowany jest tabor, linie kolejowe i dworce. Wydatki na inwestycje w Grupie wyniosą w latach 2012 – 2015  ponad 30 mld PLN, z czego blisko 25 mld PLN na infrastrukturę, ponad 4 mld PLN netto na inwestycje taborowe, a 1 mld PLN to wydatki na modernizację dworców. Grupa PKP realizuje również projekty deweloperskie, zagospodarowując przez lata niewykorzystywane tereny kolejowe, niejednokrotnie w ścisłych centrach miast. Powstanie tam nowoczesna zabudowa biurowa, handlowo – usługowa i mieszkaniowa. Szacowana wartość inwestycji realizowanych we współpracy z deweloperami to 4,66 mld EUR.

Zarządzanie
Do 2012 roku z Grupie PKP brakowało koordynacji działań poszczególnych spółek oraz jednostek organizacyjnych. Niejednokrotnie powielano kompetencje poszczególnych komórek. Ostatnie 3 lata przyniosły widoczną poprawę i zwiększenie efektywności w obszarze zarządzania Grupą. Uporządkowano strukturę, skoordynowano działania poszczególnych podmiotów. Efektem tych działań jest znacząca poprawa wyników finansowych. PKP S.A. istotnie przyspieszyła proces prywatyzacji spółek z Grupy. Największym sukcesem była prywatyzacja PKP Cargo. Powodzenie giełdowego debiutu drugiego w UE przewoźnika towarowego potwierdzili niezależni eksperci. Sprzedano Polskie Koleje Linowe, trwa proces prywatyzacji PKP Energetyka i TK Telekom. Dzięki środkom z prywatyzacji oraz sprzedaży nieruchomości udało się znacząco zredukować historyczne zadłużenie PKP. W kwietniu 2012 zadłużenie netto wynosiło 4 mld PLN. Pod koniec 2014 spadło do 0,8 mld PLN. Prywatyzacja spółek z Grupy oraz spłata zadłużenia to ustawowe obowiązki PKP S.A. Dzięki nowemu podejściu do zarządzania, Grupa PKP zanotowała oszczędności z tytułu swojej działalności oraz realizowanych zakupów. Dla przykładu, integracja działów wsparcia przyniosła 125 mln PLN oszczędności, zaś dzięki powołaniu grupy zakupowej zaoszczędzono 60 mln PLN. W zakresie działań kontrolnych i audytowych pozyskano profesjonalne kadry, dzięki czemu zwiększono skuteczność w wykrywaniu nieprawidłowości. Uzyskano  z tego tytułu  20 mln PLN oszczędności. Grupa PKP prowadzi regularny dialog społeczny. Jednym z największych sukcesów było porozumienie w sprawie paktu gwarancji pracowniczych w PKP Cargo, które przyczyniło się do sprawnie przeprowadzonej prywatyzacji przewoźnika.
 
W kolejnych latach Grupa PKP będzie kontynuować działania we wszystkich wyżej wymienionych obszarach. Program inwestycyjny na rekordową skalę przyczyni się do dalszego skracania czasu przejazdów oraz poprawy komfortu podróżnych.