10 lat w Unii Europejskiej przyniosło ogromne zmiany na polskiej kolei, zwłaszcza w obszarze działalności Grupy PKP. Jej spółki należą do najważniejszych beneficjantów unijnych środków. Dzięki ich efektywnemu wykorzystaniu realizowane są inwestycje w tabor, modernizowane linie kolejowe oraz dworce. Wszystkie te działania oznaczają szybszą i bardziej komfortową podróż pociągiem oraz obsługę podróżnych na europejskim poziomie.


10 lat w Unii Europejskiej przyniosło ogromne zmiany na polskiej kolei, zwłaszcza w obszarze działalności Grupy PKP. Jej spółki należą do najważniejszych beneficjantów unijnych środków. Dzięki ich efektywnemu wykorzystaniu realizowane są inwestycje w tabor, modernizowane linie kolejowe oraz dworce. Wszystkie te działania oznaczają szybszą i bardziej komfortową podróż pociągiem oraz obsługę podróżnych na europejskim poziomie.
 
Od 2004 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. systematycznie zwiększają nakłady na inwestycje w infrastrukturę kolejową. W ciągu ostatnich 10 lat wyniosły one łącznie ponad 26 mld zł i pozwoliły na modernizację około 6 500 km torów. Większą część tych nakładów stanowią środki pochodzące z Funduszy Europejskich. Wyjątkowym, pod względem inwestycji, był rok 2013, w którym na modernizację linii kolejowych wydano ponad 5 miliardów złotych. W 2014 roku inwestycje w odnowienie infrastruktury kolejowej przekroczą kwotę 7 miliardów złotych. W sumie, w latach 2013 – 2015 zarządca narodowej sieci infrastruktury kolejowej w Polsce na modernizację torów planuje przeznaczyć aż 22,5 miliarda złotych.
 
W kolejnych latach inwestycje w odnowę infrastruktury kolejowej nie zwolnią. W związku z otwarciem nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jako główny beneficjent środków przeznaczonych na transport kolejowy w Polsce opracowały tzw. Krajowy Program Kolejowy. Projekty inwestycyjne w ramach tego programu opiewać będą na kwotę ponad 58 miliardów złotych.
 
Wśród największych projektów inwestycyjnych realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. warto wymienić: modernizację linii E65 na odcinku Warszawa – Gdynia, modernizację linii E30 na odcinku Kraków – Rzeszów, modernizację linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań – Wrocław, modernizację linii Warszawa – Łódź, budowę podziemnego dworca Łódź Fabryczna oraz rewitalizację wielu linii regionalnych, w tym linii łączących Toruń z Bydgoszczą, Częstochowę z Opolem, Kalety z Kluczborkiem czy Inowrocław z Jabłonowem Pomorskim. Więcej informacji o inwestycjach PKP PLK, realizowanych przy wykorzystaniu środków UE, można znaleźć na stronie: www.plk-sa.pl
 
Wrocław, Gdynia i Kraków - tu wykorzystanie środków UE, których beneficjentem była PKP S.A., przyczyniło się do stworzenia prawdziwych wizytówek miast. Gruntownie zmodernizowane oraz jeden zupełnie nowy dworzec kolejowy to nie tylko miejsca gwarantujące komfortową obsługę podróżnych, ale także budynki o wyjątkowych walorach architektonicznych. Wszystkie inwestycje uzyskały dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
 
Zabytkowy dworzec we Wrocławiu  odzyskał niepowtarzalny, historyczny wygląd, a ponadto spełnia nowoczesne standardy obsługi pasażerów. Koszt inwestycji wyniósł ponad 360 mln zł brutto. Ponad 48 mln zł brutto kosztowała natomiast inwestycja w Gdyni. Tu także – oprócz szeregu rozwiązań czyniących budynek bardziej funkcjonalnym i przyjaznym dla podróżnych – zadbano o zabytkowy charakter budynku. Odrestaurowano, zdobiące wnętrza dworca, malowidła ścienne i mozaiki. Część z nich odkryto podczas renowacji. Autorami prac byli twórcy słynnej Szkoły Sopockiej. Ten wystrój czyni gdyński dworzec  wyjątkową atrakcją turystyczną.

Zmodernizowane dworce w Gdyni i Wrocławiu to nie tylko miejsca, w których czeka się na pociąg. Niejednokrotnie można tam było oglądać wystawy, przedstawienia, a nawet brać udział w grach miejskich. 
 
W Krakowie powstał zupełnie nowy dworzec. Wybudowano go pod powierzchnią torów i peronów. Inwestycja kosztowała ponad 130 mln zł brutto, a nowy obiekt jest jednym z najnowocześniejszych węzłów komunikacyjnych w Polsce. Integruje kolej lokalną, dalekobieżną, dworzec autobusowy i komunikację miejską.
 
Dworce we Wrocławiu, Gdyni i Krakowie są w pełni przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających trudności z poruszaniem się. Wyposażone są w nowoczesne systemy monitoringu, zapewniające podróżnym bezpieczeństwo. Na wszystkich dworcach pasażerowie mają do dyspozycji punkty usługowo – handlowe. Można tam zjeść posiłek czy napić się kawy. Dzięki temu dworce stają się popularnymi miejscami spotkań.
 
Kolejnymi dworcami, które PKP S.A. zmodernizuje przy wykorzystaniu unijnych środków będą obiekty w Szczecinie, Bydgoszczy i Gliwicach. Szczegółowe informacje o modernizacji dworców kolejowych z wykorzystaniem środków UE dostępne są na stronie: http://pkpsa.pl/pkpsa/projekty-finansowane-ze-srodkow-ue.html
 
Nowoczesne, wygodne i bezpieczne pociągi to standard, jaki PKP Intercity zaoferuje klientom dzięki programowi inwestycyjnemu na kwotę 6,8 mld zł.

Po raz pierwszy przewoźnik dysponuje możliwościami, dzięki którym realizuje największy program zakupów i modernizacji taboru w historii spółki i polskiego rynku przewozów kolejowych. Dzięki blisko 2,8 mld zł pochodzącym z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-13, do 2015 r. 70% taboru PKP Intercity będą stanowiły nowe i zmodernizowane pociągi.
 
Dzięki realizowanym zakupom i modernizacjom poprawi się komfort podróży a także skróci czas przejazdu między największymi miastami kraju. Pasażerowie otrzymają usługę na europejskim poziomie.
 
Dzięki unijnym funduszom na trasie Przemyśl – Szczecin będzie kursowało 218 zmodernizowanych wagonów. Dotychczas odebrano ich już 68. W grudniu bieżącego roku PKP Intercity będzie dysponowało 20 nowoczesnymi pociągami EIC Premium, które będą kursowały między innymi pomiędzy Warszawą i Trójmiastem. Spółka realizuje ponadto zakup 40 nowych składów EZT, kursujących z prędkością do 160 km/h, oraz 45 nowych wagonów. To nie wszystkie inwestycje, które PKP Intercity realizuje dzięki unijnym środkom. Szczegółowy ich wykaz można znaleźć na stronie przewoźnika:
http://intercity.pl/pl/site/o-firmie/ue-dla-pkp-ic/