PKP Intercity wyłoniło producenta 10 lokomotyw spalinowych, które poprowadzą pociągi
na wybranych, niezelektryfikowanych trasach. Najkorzystniejszą ofertę złożyła Pesa Bydgoszcz.

Wykonawca za realizację zamówienia otrzyma ponad 131 mln zł. Przewoźnik uzyskał
dofinansowanie projektu ze środków unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

W postępowaniu przetargowym na zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych, wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania, ubiegały się dwa podmioty - Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Newag S.A. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła bydgoska PESA, która zrealizuje zamówienie za kwotę
131 199 991,80 mln zł brutto.

Komisja przetargowa, przy wyborze najkorzystniejszej oferty, kierowała się w 45% kryterium ceny
( z czego 33 pkt procentowe stanowiła cena brutto za dostawę pojazdów i 12 pkt procentowych  cena brutto usługi utrzymania tj. stawka za 1km przebiegu pojazdu), 40% wskaźnikiem NPV, a w 15% współczynnikiem niezawodności i gotowości technicznej pojazdu.

Dotychczas do prowadzenia naszych pociągów na liniach niezelektryfikowanych wynajmowaliśmy lokomotywy spalinowe od podmiotów zewnętrznych. Projekt zakupu 10 nowych pojazdów i  prowadzona obecnie modernizacja kolejnych 20 pozwolą przede wszystkim podnieść komfort podróżowania z PKP Intercity. Dzięki nim zminimalizujemy ryzyko awarii, występujących dziś w starym taborze, a także zapewnimy sprawne ogrzewanie i klimatyzację. Nowoczesne lokomotywy poprawią także warunki pracy maszynistów oraz obniżą nasze koszty - mówi Paweł Hordyński, członek zarządu PKP Intercity ds. finansowych.

Nowe lokomotywy, od października 2015 roku, poprowadzą pociągi pasażerskie w tych relacjach, gdzie linie kolejowe nie są zelektryfikowane. Trafią na trasy: Ełk - Korsze, Ełk - Olecko - Suwałki, Rzeszów - Zamość, Rzeszów - Zagórz, Krzyż - Gorzów Wlkp. - Kostrzyn, Piła - Krzyż. Pojazdy będą dysponowały deklaracjami zgodności taboru z obowiązującymi normami środowiskowymi i bezpieczeństwa oraz spełniały wymagania wyszczególnione w specyfikacjach TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności dla kolei). Nowy tabor będzie przystosowany do prędkości nie mniejszej niż 140 km/h.

W ramach finansowania projektu PKP Intercity aplikowało o środki unijne - w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (POIiŚ). Projekt uzyskał wsparcie w wysokości 67,2 mln zł.