W artykule „Operacja się udała, tylko Polska ledwo zipie” autorstwa Janusza Szewczaka opublikowanym na łamach tygodnika „wSieci” (nr. 9/2014) podano Czytelnikom nieścisłe lub nieprawdziwe informacje.

 

W artykule „Operacja się udała, tylko Polska ledwo zipie” autorstwa Janusza Szewczaka opublikowanym 24.02.2014 na łamach tygodnika „wSieci” (nr. 9/2014) podano Czytelnikom nieścisłe lub nieprawdziwe informacje dotyczące: zadłużenia Grupy PKP, wykorzystania dotacji UE, procesów prywatyzacyjnych w Grupie, zmian w rozkładach jazdy oraz atestów dla składów Express Intercity Premium. Poniżej publikujemy sprostowanie tych informacji.


Wykorzystanie dotacji UE
Pan Janusz Szewczak pisze: „PKP z pewnością nie wykorzysta wszystkich środków finansowych przyznanych przez UE, a część pieniędzy trzeba będzie zwrócić.” Zarzut o problemach z wykorzystywaniem unijnych środków nie jest prawdziwy. W ostatnim czasie Grupa PKP wdrożyła szereg rozwiązań znacznie zwiększających efektywność tego procesu. Pragniemy poinformować, że
w 2013 r. PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły  na modernizację infrastruktury kolejowej prawie 5,3 mld zł, natomiast w 2014 roku zamierzają zainwestować ponad 7 mld zł. Pozwoli to na oddanie do użytku blisko 1,5 tys. km zmodernizowanych torów.
Polskie Linie Kolejowe stworzyły pakiet nowych regulacji przetargowych, szczególnie istotnych, przy sprawnym realizowaniu inwestycji w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020. Jedną z kluczowych zmian jest obowiązek przedstawienia przez wykonawców szczegółowego harmonogramu realizacji przedsięwzięcia. Taki harmonogram, poza wyznaczeniem kamieni milowych, musi zawierać informacje o zasobach sprzętowych i kadrowych, które wykonawca zaangażuje na danym etapie inwestycji oraz o zabezpieczeniu finansowym inwestycji. Narzędzie to znacząco usprawnia zarządzanie projektami inwestycyjnymi.
Wprowadzono zmiany w sposobie wyłaniania wykonawców. W przypadku najważniejszych inwestycji, Polskie Linie Kolejowe będą stosowały przetargi dwustopniowe. W pierwszym etapie wykonawcy będą sprawdzani pod kątem doświadczenia i potencjału wykonawczego, natomiast w drugim, najlepsi zostaną zaproszeni do negocjacji cenowych. Taka procedura pozwala na ograniczenie wpływu kryterium najniższej ceny, jako głównego kryterium wyboru wykonawców inwestycji. Nie oznacza to odejścia od przetargów nieograniczonych, ale w ich przypadku znacznie większe znaczenie niż dotychczas będą miały kryteria poza cenowe.
Działania  PLK mają na celu maksymalne wykorzystanie środków europejskich w obecnej perspektywie budżetowej UE, ale także sprawną realizację inwestycji w latach 2014-2020. W latach 2013-2015 Grupa PKP na podniesienie komfortu podróży koleją wyda łącznie ponad 28 mld zł.
Nowa perspektywa to 10,5 mld euro, czyli niemal 44 mld zł dla transportu kolejowego.
W związku z tym Polskie Linie Kolejowe opracowały Krajowy Program Kolejowy (dokument programowy dla perspektywy finansowej 2014 – 2020), w którym ujęto projekty inwestycyjne o łącznej wartości 58,6 mld zł.
Dodatkowo zarządca infrastruktury będzie ubiegał się o środki z nowego mechanizmu finansowego UE – Funduszu „Łącząc Europę”. Dlatego w ubiegłym roku opracowany został  CEFik, czyli wieloletni program inwestycji kolejowych dla projektów zgłaszanych w konkursie CEF w roku 2014. Polskie Linie Kolejowe są już gotowe do złożenia pięciu gruntownie przygotowanych do tego konkursu projektów o łącznej wartości 8 mld zł.


Spłata należności Grupy PKP
Autor tekstu pisze „PKP ma blisko 4 mld zł długów (…)”. Informujemy, że dług Grupy PKP wynosi 3,3 mld zł. W tym roku Grupa rozpoczyna proces prywatyzacji trzech spółek: PKP Energetyka, TK Telekom i PKP Informatyka, które pozwolą pokryć około połowy tych należności. Sprzedaż wyżej wymienionych spółek nie wpłynie na jakość usług świadczonych przez przewoźnikom z Grupy PKP - PKP Cargo i PKP Intercity.


Sprzedaż nieruchomości
W artykule pojawia się informacja, że PKP „mocno przyspiesza z wyprzedażą własnego majątku w ramach tzw. Prywatyzacji”. PKP S.A. dysponuje bardzo szeroką bazą nieruchomości, jedną z największych w kraju. Nieruchomości, których nie da się wykorzystać komercyjnie, bądź ich koszty utrzymania przewyższają potencjalny zysk są sprzedawane. Łącznie w minionym roku sprzedaliśmy prawie 400 nieruchomości, za które udało się za nie uzyskać ponad 200 mln złotych. Działania te istotnie wpłynęły na poprawę efektywności zarządzania majątkiem.


Korekta rozkładu jazdy
„Od marca tego roku PKP zamierza ponownie znacząco obciąć liczbę połączeń kolejowych, w tym podobno połączenia do Zakopanego”-  pisze autor tekstu. Tegoroczne korekty rozkładów jazdy są związane z szerokim zakresem modernizacji i remontów linii oraz obiektów kolejowych. Należy zaznaczyć, że skala realizowanych inwestycji jest wręcz rekordowa. Choć bieżący rok wiąże się z utrudnieniami dla podróżnych, to już w latach kolejnych coraz bardziej widoczne będzie zwiększenie komfortu jazdy pociągiem. Modernizacją, bądź rewitalizacją, objętych będzie około 3 000 km torów i dziesiątki obiektów inżynieryjnych. W wielu miejscach ruch pociągów prowadzony jest po jednym torze obok intensywnych prac na sąsiednim. Korekty pozwalają na wcześniejszą informację o zmianach oraz utrzymanie stabilnego rozkładu jazdy w kolejnym okresie obowiązywania, gdyż nawet najbardziej intensywne prace są w nim uwzględnione.
Jeżeli chodzi o wspomniane w artykule połączenia do Zakopanego to od marca do czerwca oraz od września do grudnia, w okresie zmniejszonego ruchu turystycznego, zostaną one czasowo anulowane ze względu na budowę zapory Świnna Poręba. Zatrzymanie ruchu nie wiąże się zatem z działaniami kolei, a budową obiektu znajdującego się w sąsiedztwie trasy kolejowej. Obecnie pracujemy nad przygotowaniem autobusowej komunikacji zastępczej jaka ewentualnie mogłaby obsługiwać pasażerów w okresie zamknięcia trasy.


Atesty dla Express Intercity Premium
W artykule pojawia się stwierdzenie: „Pendolino, zabaweczka byłego ministra infrastruktury Sławomira Nowaka, warta 2,5 mld zł, na razie stoi, rdzewieje, czekając na odpowiednie atesty”.
Te nowoczesne pociągi zanim rozpoczną kursowanie w ramach rozkładów PKP IC wymagają dopuszczenia na rynek polski. Za ten proces odpowiada producent. Według przedstawionego przez firmę Alstom harmonogramu, proces ten zostanie zakończony na przełomie maja i czerwca tego roku.
Harmonogram dostaw pociągów zakłada, że do czasu pełnego uruchomienia usługi, tj. do grudnia 2014 roku, pociągi będą służyły producentowi w procesie uzyskania homologacji na Polskę. Przewoźnik w tym  czasie będzie korzystać z pociągów szkoląc na ich pokładzie przyszłych pracowników obsługi składów. Dodatkowo nowe pociągi będą służyły w tzw. procesie rozruchu, czyli wdrożenia ich w struktury przewoźnika.