Sytuacja na torach poprawia się. Tylko 1,5% pociągów ma opóźnienie powyżej 60 minut. Aktualnie w ruchu jest ok. 400 pociągów pasażerskich, z czego 5 znacznie opóźnionych.

Sytuacja na torach poprawia się. Tylko 1,5% pociągów ma opóźnienie powyżej 60 minut. Aktualnie w ruchu jest ok. 400 pociągów pasażerskich, z czego 5 znacznie opóźnionych. W związku z możliwością pogorszenia się warunków pogodowych wszystkie służby nadal pracują według specjalnych procedur, wykorzystując dodatkowe narzędzia. Wczorajszej nocy ze skutkami zimy  walczyło kilka tysięcy pracowników Grupy PKP.

Priorytetem w sytuacji występowania trudnych warunków pogodowych i związanych z nimi zakłóceń w ruchu kolejowym  jest informacja pasażerska. W razie nieplanowanych zdarzeń spowodowanych trudnymi warunkami pogodowymi, konduktorzy zobowiązani są do informowania pasażerów na bieżąco o przyczynach nieplanowanego zatrzymania pociągu i przewidywanym czasie opóźnienia.

Na największych dworcach kolejowych w kraju działają dodatkowe punkty informacji. W całej Polsce kilkaset dodatkowych osób odpowiada za informowanie o aktualnej sytuacji pasażerów na dworcach.

Spółki PKP szczególnym monitoringiem objęły przejazdy grup udających się lub wracających z zimowego wypoczynku.

Zimowym utrzymaniem PLK obejmuje ok. 19 tys. km linii kolejowych, 42 tys. rozjazdów, 26 tys. mostów i wiaduktów, 16 tys. przejazdów kolejowo-drogowych, 18 tys. budynków oraz perony. W związku z tym, do prowadzenia działań w sezonie zimowym przewidziano w zależności od warunków nawet 16 tys. osób. Zarządca infrastruktury dysponuje 166 maszynami do odśnieżania torów i rozjazdów, w tym 16 zespołami odśnieżnymi, 84 pługami i 66 odśnieżarkami.

PKP S.A. nadal udostępnia podróżnym całodobowo wszystkie czynne dworce kolejowe.  Na 40 dworcach wydawane są ciepłe napoje.  Nowe biura dworca służą pomocą 7 dni w tygodniu w godz. 7.00-21.00.

Aktualna sytuacja

Dzisiaj do godz. 7.30 nie wystąpiły większe utrudnienia w ruchu pociągów pasażerskich. Cała sieć kolejowa jest przejezdna. Aktualnie w ruchu jest ok. 400 pociągów pasażerskich, z czego 5 opóźnionych powyżej 60 minut.

Od północy wystąpiło ok. 40 zdarzeń związanych z trudnymi warunkami atmosferycznymi. Większość udało się już usunąć. Pozostałe nie powodują większych utrudnień w ruchu pociągów. W dyspozycji zarządcy infrastruktury cały czas utrzymywanych jest 20 lokomotyw osłonowych, 77 pociągów sieciowych oraz 176 zespołów do szybkiego usuwania awarii.

Wczoraj w usuwaniu skutków utrudnień spowodowanych trudnymi warunkami atmosferycznymi uczestniczyło prawie 4,5 tys. pracowników. Pługi odśnieżne, odśnieżarki i lokomotywy osłonowe przetarły łącznie ponad 3 tys. km linii kolejowych. Nad koordynacją prac czuwał specjalny sztab.

W związku z niekorzystnymi warunkami pogodowymi i występującymi miejscowo utrudnieniami w kursowaniu pociągów, PKP Intercity zdecydowało o przyjmowaniu zwrotów biletów od tych pasażerów, którzy zrezygnowali z podróży, bez jakichkolwiek potrąceń. Rozwiązanie zostało wprowadzone aż do odwołania.

***
Informacji dotyczących aktualnej sytuacji na sieci kolejowej można szukać na stronach internetowych: www.rozkład-pkp.pl, www.infopasażer.intercity.pl, www.plk-sa.pl oraz poprzez aplikacje mobilne: Bilkom (wszyscy przewoźnicy), IC Mobile Navigator (połączenia PKP Intercity),  Rozkład Kolejowy (wszyscy przewoźnicy).

Informacji dla mediów udzielają:
Informacja o dworcach:
Katarzyna Mazurkiewicz - Grupa PKP
tel.783 916 658
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Informacja o pociągach:
Beata Czemerajda - PKP Intercity
tel.697 048 166
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Informacja o infrastrukturze:
Mirosław Siemieniec - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel.694 480 239
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.