W PKP PLK pracuje specjalny sztab, który na bieżąco nadzoruje sytuację na sieci kolejowej. Najtrudniejsza sytuacja obecnie panuje w Warszawie. Na wszystkich warszawskich dworcach rozdawane są ciepłe napoje. Informacji podróżnym udzielają mobilni informatorzy i pracownicy obsługi dworca.

W PKP PLK pracuje specjalny sztab, który na bieżąco nadzoruje sytuację na sieci kolejowej. Najtrudniejsza sytuacja obecnie panuje w Warszawie. Na wszystkich warszawskich dworcach rozdawane są ciepłe napoje. Informacji podróżnym udzielają mobilni informatorzy i pracownicy obsługi dworca. Na Dworcu Centralnym pasażerowie opóźnionych pociągów, tylko w piątek, otrzymali kilkaset ciepłych napojów i posiłków. Pomiędzy warszawskimi stacjami przewoźnicy wzajemnie honorują swoje bilety.
 
Do godz. 18.00 na ok. 3,5 tys. uruchomionych dziś pociągów poważne opóźnienie (powyżej 60 minut) miało 191 składów, czyli ok. 5 %połączeń. Aktualnie na sieci w trasie są 502 pociągi, w tym 24 opóźnione powyżej 60 minut, czyli ok. 5% pociągów znajdujących się w ruchu.
 
W przypadku pociągów PKP Intercity największe opóźnienia notują składy wyruszające z Warszawy. Opóźnienia te spowodowane są bardzo trudną sytuacją eksploatacyjno- pogodową, zaśnieżone i zamarzające rozjazdy powodują opóźnienia wtórne.
Pasażerowie na bieżąco są informowani o aktualnej sytuacji w ruchu kolejowym. W razie nieplanowanych zdarzeń konduktorzy zobowiązani są do przekazywania bieżących komunikatów o przyczynach zatrzymania pociągu i przewidywanym czasie opóźnienia oraz o możliwości przesiadki.
Na największych dworcach (Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Katowice, Kraków Główny, Toruń, Bydgoszcz,  Lublin, Rzeszów, Zakopane oraz Łódź Kaliska) pracują mobilni informatorzy.
W razie potrzeby PKP Intercity przewiduje również uruchomienie autobusowej komunikacji zastępczej. Wykorzystanie dodatkowych środków transportu zależeć będzie od ogólnych warunków pogodowych, w tym przejezdności dróg oraz dostępności unieruchomionego składu. W przypadku braku możliwości przesadzenia pasażerów pociągi ściągane są z tras awaryjnymi lokomotywami spalinowymi udostępnianymi przewoźnikom przez PKP PLK.
 
PKP S.A. nadal udostępnia podróżnym całodobowo wszystkie czynne dworce kolejowe.  Na 40 dworcach wydawane są ciepłe napoje.  Nowe biura dworca służą pomocą 7 dni w tygodniu w godz. 7.00-21.00.
 
Polskie Linie Kolejowe zaangażowały do utrzymania sieci dodatkowe zespoły pracowników. Przejezdność linii kolejowych zapewnia kilkanaście dodatkowych lokomotyw oraz ok. 80 pociągów sieciowych.
 
Zimowym utrzymaniem PLK obejmuje ok. 19 tys. km linii kolejowych, 42 tys. rozjazdów, 26 tys. mostów i wiaduktów, 16 tys. przejazdów kolejowo-drogowych, 18 tys. budynków oraz perony. W związku z tym, do prowadzenia działań w sezonie zimowym przewidziano w zależności od warunków nawet 16 tys. osób. Zarządca infrastruktury dysponuje 166 maszynami do odśnieżania torów i rozjazdów, w tym 16 zespołami odśnieżnymi, 84 pługami i 66 odśnieżarkami.
 
Aktualna sytuacja
Utrudnienia w ruchu kolejowym występują na terenie zakładów linii kolejowych w Bydgoszczy, Warszawy i Lublina. Do godz. 18.00 wystąpiło 318 usterek związanych z trudnymi warunkami atmosferycznymi, do usunięcia pozostało jeszcze 48. Powstają głównie na skutek nawiewania śniegu przez silny wiatr.
 
Obecnie przerwa w ruchu pociągów ze względu na powstałe zaspy śnieżne występuje tylko na linii kolejowej nr 33 na odcinku Sierpc – Płock. Pozostałe linie, na których kursują pociągi są przejezdne. W związku z oblodzeniem rozjazdów na stacji Warszawa Grochów (tory PKP Intercity) pociągi mogą doznawać opóźnień do 50 minut.
 
 
W związku z niekorzystnymi warunkami pogodowymi i występującymi miejscowo utrudnieniami w kursowaniu pociągów, PKP Intercity zdecydowało o przyjmowaniu zwrotów biletów od tych pasażerów, którzy zrezygnowali z podróży, bez jakichkolwiek potrąceń.
 
Rozwiązanie zostało wprowadzone aż do odwołania
 
***
Informacji dotyczących aktualnej sytuacji na sieci kolejowej można szukać na stronach internetowych: www.rozkład-pkp.pl, www.infopasażer.intercity.pl, www.plk-sa.pl oraz poprzez aplikacje mobilne: Bilkom (wszyscy przewoźnicy), IC Mobile Navigator (połączenia PKP Intercity),  Rozkład Kolejowy (wszyscy przewoźnicy).
 
Informacji dla mediów udzielają:
Informacja o dworcach:
Katarzyna Mazurkiewicz - Grupa PKP
tel.783 916 658
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Informacja o pociągach:
Beata Czemerajda - PKP Intercity
tel.697 048 166
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Informacja o infrastrukturze:
Mirosław Siemieniec - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel.694 480 239
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.