166 maszyn do odśnieżania torów i rozjazdów oraz kilkadziesiąt urządzeń do odladzania i odszraniania sieci trakcyjnej walczy z zimą. Dodatkowa informacja pasażerska na największych dworcach, wszystkie obiekty otwarte całodobowo.

W Warszawie, gdzie doszło do oblodzenia na stacji Warszawa Grochów, powołano specjalny Regionalny Zespół Zarządzania Kryzysowego. 166 maszyn do odśnieżania torów i rozjazdów oraz kilkadziesiąt urządzeń do odladzania i odszraniania sieci trakcyjnej walczy z zimą. Dodatkowa informacja pasażerska na największych dworcach, wszystkie obiekty otwarte całodobowo. Od godziny 6:00 do 12.00  na 1828 pociągów opóźnienie powyżej 60 minut miały 64 pociągi, czyli 3,5% wszystkich połączeń.

T
utaj znaleźć można źródła do monitorowania bieżącej sytuacji na torach


PKP S.A. nadal udostępnia podróżnym całodobowo wszystkie czynne dworce kolejowe. Dodatkowo na 40 wytypowanych obiektach oraz w składach z wagonami gastronomicznymi, przy opóźnianiach pociągów powyżej 1 godziny, podróżni otrzymują ciepłe napoje.

Pasażerowie na bieżąco są informowani o aktualnej sytuacji w ruchu kolejowym. W razie nieplanowanych zdarzeń konduktorzy zobowiązani są do przekazywania bieżących komunikatów o przyczynach zatrzymania pociągu i przewidywanym czasie opóźnienia oraz o możliwości przesiadki.

Na największych dworcach (Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Katowice, Kraków Główny, Toruń, Bydgoszcz,  Lublin, Rzeszów, Zakopane oraz Łódź Kaliska) pracują mobilni informatorzy. Ponadto na warszawskim Dworcu Centralnym, wydłużone zostały godziny pracy Centrum Obsługi Klienta PKP Intercity (od godziny 7 rano).

W razie potrzeby PKP Intercity przewiduje również uruchomienie autobusowej komunikacji zastępczej. Wykorzystanie dodatkowych środków transportu zależeć będzie od ogólnych warunków pogodowych, w tym przejezdności dróg oraz dostępności unieruchomionego składu. W przypadku braku możliwości przesadzenia pasażerów pociągi ściągane są z tras awaryjnymi lokomotywami spalinowymi udostępnianymi przewoźnikom przez PKP PLK.

Grupa PKP w gotowości

PKP Intercity zapewnia całodobową obsługę techniczną. Nowością w zakresie serwisowania pociągów jest urządzenie zapobiegające nadmiernemu oblodzeniu podwozi. Urządzenie działa na zasadzie natryskiwania na podwozie pociągu podgrzanego płynu, który tworzy warstwę ochronną przed ponownym zamarzaniem i gromadzeniem się lodu. PKP Intercity  jest jedynym przewoźnikiem kolejowym w kraju dysponującym tego typu instalacją. System jest sprawdzony w Skandynawii, dysponują nim także koleje niemieckie.

Przewoźnik ma w gotowości  w sumie blisko 1700 wagonów i 280 lokomotyw.  Z tego ok. 20% to rezerwa taborowa, która stacjonuje na najważniejszych stacjach węzłowych takich jak: Poznań, Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Gdańsk. Zapasowe wagony i lokomotywy są na bieżąco wykorzystywane nie tylko dla bieżących wzmocnień związanych z przepływem pasażerów, ale także w sytuacji wystąpienia awarii. W sezonie zimowym do obsługi taboru gotowych jest ponad 4 tys. pracowników.

PKP Polskie Linie Kolejowe dysponują 166 maszynami do odśnieżania torów i rozjazdów, w tym 16 zespołami odśnieżnymi, 84 pługami i 66 odśnieżarkami. W zależności od warunków pogodowych utrzymaniem infrastruktury w okresie zimowym zajmie się nawet 16 tys. osób. Specjalnymi pociągami służącymi do odladzania i odszraniania sieci dysponuje również PKP Energetyka. W całej Polsce znajdują się również zespoły utrzymujące elektryczne ogrzewanie rozjazdów, gotowe dotrzeć tam, gdzie warunki sparaliżują pracę urządzeń.

Aktualna sytuacja

Od rana do godz. 12:00 powyżej 60 minut opóźnione były 64 pociągi. Do usuwania utrudnień na linii Zamość - Rejowiec oraz Sierpc – Płock spowodowanych nawiewaniem śniegu na tory skierowano pługi a wspomniane linie wyłączono.  Utrudnienia występują również w rejonie Stolicy. W związku z zawiewaniem i oblodzeniem na stacji Warszawa Grochów opóźnienia pociągów mogą sięgać ok. 30 minut. Regionalny Zespół Zarządzania Kryzysowego podejmuje działania mające zminimalizować utrudnienia.

Do udrożnienia tras wysłane są lokomotywy spalinowe. Pozostałe linie, na których kursują pociągi są przejezdne.