Rano 31 stycznia sieć kolejowa jest przejezdna. Zapewniła to między innymi nocna praca pługów.

Rano 31 stycznia sieć kolejowa jest przejezdna. Zapewniła to między innymi nocna praca pługów w okolicach Olsztyna, Torunia, Siedlec, Zamościa, Chełma, Grudziądza, Łodzi. W Warszawie z uwagi na padający śnieg i silny wiatr cały czas intensywnie pracują służby techniczne. Dla utrzymania sprawności urządzeń  i zapewnienia ruchu pociągów odwołano kilkanaście pociągów regionalnych (KM i SKM). Obsługę podróżnych wspiera specjalny sztab. Na dworcach i w pociągach działają punkty wydawania ciepłych napojów.

Aktualnie (stan na godz. 9.00) opóźnienia pociągów na węźle warszawskim mogą wynosić ok. 30 min. Polskie Linie Kolejowe w nocy z czwartku na piątek 31 stycznia zaangażowały do utrzymania sieci dodatkowe zespoły pracowników. Przed pierwszymi pociągami przejeżdżały lokomotywy patrolowe m.in. na trasie Sosnowiec – Wisła. Pługi przetarły m.in. szlaki Jabłonowo – Brodnica, Toruń – Grudziądz, Łódź Kaliska - Witonia, Zamość – Rejowiec.

Przejezdność linii kolejowych zapewnia kilkanaście dodatkowych lokomotyw oraz 81 pociągów sieciowych. Przewoźnicy szczególną uwagę zwracają na informowanie pasażerów o aktualnej sytuacji.  Na dużych dworcach zwiększono liczbę mobilnych informatorów. Pasażerowie opóźnionych pociągów otrzymują ciepłe napoje.

Zimowym utrzymaniem PLK obejmuje ok. 19 tys. km linii kolejowych, 42 tys. rozjazdów, 26 tys. mostów i wiaduktów, 16 tys. przejazdów kolejowo-drogowych, 18 tys. budynków oraz perony. W związku z tym, do prowadzenia działań w sezonie zimowym przewidziano, w zależności od warunków, nawet 16 tys. osób. Zarządca infrastruktury dysponuje 166 maszynami do odśnieżania torów i rozjazdów, w tym 16 zespołami odśnieżnymi, 84 pługami i 66 odśnieżarkami.

Tutaj znaleźć można źródła do monitorowania bieżącej sytuacji