40 dworców kolejowych zostało udostępnionych dla podróżnych całodobowo. Na wszystkich wytypowanych obiektach wydawane są ciepłe napoje i przekąski dla podróżnych.

20 tysięcy pracowników łagodzi skutki wywołane trudnymi warunkami atmosferycznymi. Najpoważniejsze utrudnienia występują w rejonie Ostrowa Wielkopolskiego. Pasażerowie z pociągów regionalnych, z biletami regionalnymi korzystają z pociągów PKP Intercity, które zatrzymują się na wszystkich stacjach, również tych mniejszych. Na 1400 uruchamianych obecnie pociągów największe opóźnienia dotknęły 35. To ok. 3% wszystkich połączeń.Podróżni korzystają z zapewnionej komunikacji zastępczej oraz na bieżąco informowani są o utrudnieniach.

W związku z trudnymi warunkami atmosferycznymi, 40 dworców kolejowych zostało udostępnionych dla podróżnych całodobowo. Na wszystkich wytypowanych obiektach wydawane są ciepłe napoje i przekąski dla podróżnych. Dla pasażerów dostępna jest również informacja megafonowa. Na największych dworcach - Szczecin Gł., Gdańsk Gł., Katowice, Kraków, Poznań, Wrocław, Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Łódź Kaliska – pojawią się również informatorzy mobilni.

Obecnie sytuacja na dworcach jest opanowana, a pasażerowie przy kasach obsługiwani są na bieżąco. Również tam mogą uzyskać informacje dotyczące opóźnień w połączeniach.
 
PKP Intercity w związku z trudnymi warunkami w miarę możliwości organizuje komunikację zastępczą. Tam gdzie jest to możliwe, pasażerom opóźnionych pociągów wydaje gorące napoje lub dostarcza przekąski. O opóźnieniach i możliwych połączeniach zastępczych pasażerowie są informowani na bieżąco przez obsługę konduktorską. Reklamacje wszystkich podróżnych, którzy doświadczyli niedogodności w związku z opóźnieniem pociągów mogą być składane w kasach własnych PKP Intercity, Centrach Obsługi Klienta, za pośrednictwem adresów ul. Żelazna 59A, 00-848 Warszawa lub mailem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (w przypadku biletu internetowego).

Spółka wdrożyła uproszczoną procedurę rozpatrywania reklamacji pasażerów z opóźnionych pociągów:
- Express Intercity (kursujących 20 i 21 stycznia br.) - podniesiono wartość rekompensat z 50 na 100% w przypadku opóźnienia wynoszącego min. 2 godziny.
- TLK 16201 Karkonosze, TLK 56200 Rozewie (kursujących 20 stycznia br.) - darmowy bilet dla wszystkich poszkodowanych pasażerów z tych pociągów.
Wniosek może zawierać jedynie oryginał biletu (w przypadku wystawionego w kasie) lub nr biletu internetowego. Prosimy również o podanie danych adresowych w celu przekazania darmowego biletu PKP Intercity.

Mimo utrzymujących się bardzo trudnych warunków atmosferycznych, kolejarze starają się utrzymać przejezdność sieci kolejowej w całym kraju.

Najpoważniejsze utrudnienia występują w rejonie Ostrowa Wielkopolskiego. Dzisiaj do godz. 12.00 w trasę wyjechało 1656 pociągów. Aktualnie opóźnienie powyżej 120 minut ma 18 składów. Odwołanych zostało 59 pociągów regionalnych. Na tę chwilę nie zdecydowano o konieczności odwoływania składów PKP Intercity. 6 pociągów TLK pojedzie objazdami:

- TLK 65201 relacji Wrocław Główny - Gdynia Główna na odcinku Wrocław Główny - Poznań Główny kursował będzie przez Rawicz - Leszno - Kościan, zamiast przez Ostrów Wielkopolski
- TLK 56200 relacji Gdynia Główna - Wrocław Główny kursował będzie na odcinku Poznań Główny - Wrocław Główny przez Kościan - Leszno - Rawicz zamiast przez Ostrów Wielkopolski
- TLK 38205 relacji Kraków Główny - Świnoujście na odcinku Wrocław Główny - Poznań Główny kursował będzie przez Rawicz - Leszno - Kościan zamiast przez Ostrów Wlkp
- TLK 83204 relacji Świnoujście - Kraków Główny na odcinku Poznań Główny - Wrocław Główny kursuje przez Kościan - Leszno - Rawicz zamiast przez Ostrów Wlkp
- TLK 38201 relacji Przemyśl - Szczecin Główny na odcinku Katowice - Poznań Główny kursuje przez Opole - Wrocław Główny - Leszno zamiast przez Kluczbork - Ostrów Wlkp
- TLK 83200 relacji Szczecin Główny  - Przemyśl na odcinku Poznań Główny - Katowice kursuje przez Leszno - Wrocław - Opole zamiast przez Ostrów Wlkp - Kluczbork.
Na fragmentach trasy pociągów objętych zmianami "PKP Intercity" S.A. uruchomi komunikację zastępczą autobusową.

Aktualnie nad utrzymaniem przejezdności pracuje 59 lokomotyw osłonowych (44 spalinowe i 15 elektrycznych) oraz 74 pociągi sieciowe. W zależności od rozwoju sytuacji domawiane będą następne lokomotywy do przeciągania bądź przecierania szlaków. W gotowości znajduje się również 176 zespołów technicznych do szybkiego usuwania awarii i usterek. W PKP PLK pracują sztaby kryzysowe monitorujące na bieżąco rozwój sytuacji.
Do prowadzenia działań w sezonie zimowym przewidziano w zależności od warunków nawet 16 tys. osób. Zarządca infrastruktury dysponuje 166 maszynami do odśnieżania torów i rozjazdów, w tym 16 zespołami odśnieżnymi, 84 pługami i 66 odśnieżarkami.
 
Pasażerów przygotowujących się do podróży prosimy o sprawdzenie informacji o aktualnych połączeniach na stronie www.pkpsa.pl. Informacje będą na bieżąco aktualizowane.

Informacji DLA MEDIÓW udzielają:

Informacja o dworcach:
Katarzyna Mazurkiewicz - Grupa PKP
tel.783 916 658
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Informacja o pociągach:
Beata Czemerajda - PKP Intercity
tel.697 048 166
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Informacja o infrastrukturze:
Mirosław Siemieniec - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel.694 480 239
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.