Członkowie Komitetu Wykonawczego Platformy Bezpieczeństwa UIC ponownie debatowali na temat działań mających podnieść poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. W spotkaniu, które odbyło się w formie online, udział wzięła również Katarzyna Kucharek, prezes zarządu Fundacji Grupy PKP i jednocześnie nowa wiceprzewodnicząca Global Level Crossing Network.
Mianowanie Katarzyny Kucharek na wiceprzewodniczącą GLCN to kolejne wyróżnienie dla polskiego środowiska kolejowego. Wyboru dokonano podczas spotkania, które odbyło się w Dublinie. Od ponad dekady prezes zarządu Fundacji Grupy PKP jest członkiem GLCN (wcześniej ELCF: European Level Crossing Forum). Angażuje się również w prace innych zespołów pod egidą Międzynarodowego Związku Kolei (UIC), których celem jest wypracowywanie rozwiązań podnoszących poziom bezpieczeństwa na obszarach kolejowych. W 2011 r. odpowiadała także za organizację w Warszawie pierwszej konferencji, która inaugurowała kampanię Międzynarodowego Dnia Bezpieczeństwa na Przejazdach (ILCAD).
Lepsza widoczność, większe bezpieczeństwo
Po oficjalnym przywitaniu gości biorących udział w spotkaniu Komitetu Wykonawczego Platformy Bezpieczeństwa UIC, rozpoczęto obrady, których tematem przewodnim była dyskusja dotycząca poprawy widoczności pociągu zbliżającego się do przejazdu kolejowo-drogowego. Uwagę na to zagadnienie zwrócił m.in. Bart Hoogcarspel, przewodniczący Safety Performance Group. Rozważano pomysły, które taką widoczność mogłyby poprawić i dzięki temu przyczyniłyby się do zwiększenia bezpieczeństwa innych użytkowników ruchu.
Allan Spence, przewodniczący GLCN, przypomniał, że w Wielkiej Brytanii zauważenie pociągu ułatwiają: widoczna z dużej odległości, żółta barwa przedniej części lokomotywy oraz reflektor o zwiększonej mocy. Podzielił się również informacjami przekazanymi przez Paula Murraya, kierownika programu w Australian Centre for Rail Innovation, który przedstawił raport na temat widoczności pociągów towarowych na przejazdach w Australii.
Amerykańskie rozwiązanie i warunki pogodowe
Jednym z zaproponowanych pomysłów było rozwiązanie stosowane w Stanach Zjednoczonych, gdzie pociągi przewożące towary niebezpieczne oklejone są odblaskowymi naklejkami. O swoich doświadczeniach w temacie poprawy widoczności pociągów mówili też przedstawiciele gospodarzy spotkania, którzy zaprezentowali działania, mające zapewnić jak największy poziomy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.
Uczestnicy zwrócili również uwagę, że duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa mają warunki pogodowe, które wpływają na przyczepność pociągów na torach. Silne wiatry, zalegające liście, opady atmosferyczne czy wysokie temperatury mogą przyczyniać się do problemów z przyczepnością. Allan Spence przywołał przykład wypadku spowodowanego poślizgiem pociągu. W wydarzeniu tym rannych zostało 13 osób.
Bernard Penners, przewodniczący Human and Organisational Factors Working Group, a także Frédéric Hénon, kierownik operacji i bezpieczeństwa w UIC, poinformowali natomiast zebranych o pracach dotyczących uruchomienia cyfrowej platformy bezpieczeństwa, która ułatwiłaby międzynarodową dyskusję oraz wymianę doświadczeń na temat bezpieczeństwa na przejazdach, a także zapobiegania wkroczeniom i próbom samobójczym na torach.
Wskazanemu tematowi poświęcone będą również wydarzenia towarzyszące Międzynarodowemu Dniowi Bezpieczeństwa na Przejazdach (ILCAD), które w tym roku odbędą się w dn. 8–10 czerwca w Denver i Pueblo Colorado w USA.
Fundacja Grupy PKP