Mają ponad sto lat i są zabytkowe, a do tego stały się komfortowe, bezpieczne i przyjazne wszystkim podróżnym. Dworce Pilawa i Życzyn znów obsługują pasażerów. Inwestycje zrealizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dworzec z murem pruskim

Wzniesiony w 1877 roku dworzec dawnej Kolei Nadwiślańskiej w Pilawie przeszedł prawdziwą metamorfozę. Elewacja budynku – w formie muru pruskiego – została poddana renowacji. Elementy drewniane przeszły konserwacji, uzupełnione w nich również ubytki, natomiast przestrzenie pomiędzy nimi pokryto tynkiem i pomalowano na biało. Wykonano także nową konstrukcję drewnianą stropu oraz wymieniono pokrycie dachowe na blachę tytanowo-cynkową. Na elewacji pojawiły się także nowe elementy, takie jak zegary i napisy „dworzec kolejowy” oraz z nazwą miejscowości. Budynek zyskał również iluminację podświetlającą jego bryłę nocą.

Wystrój poczekalni nawiązuje do czasu powstania dworca. Poza stolarką okienną, kasową i drzwiową w kolorze brązowym odtworzona została także boazeria nawiązująca do historycznego wystroju budynku. Poza tym detalami wnętrze zaprojektowano dość nowocześnie. Podróżni znajdą w nim gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar. W pobliżu poczekalni ulokowano pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem i toalety. Resztę przestrzeni na parterze zajmują biura spółek kolejowych oraz niewielki lokal na wynajem.

Przebudowa dworca to również zmiany w jego najbliższym otoczeniu. Oprócz nowych chodników, nawierzchni drogi i elementów małej architektury w sąsiedztwie budynku powstały także wiata rowerowa oraz parking samochodowy.

Ponad 140-letni dworzec z drewna

Przebudowę przeszedł również wzniesiony w 1883 roku dworzec Życzyn, znajdujący się w miejscowości Podebłocie. Jest on niemal w całości wykonany z drewna! W ramach zakończonej inwestycji elewacja dworca przeszła jedynie drobne zabiegi konserwacyjne, takie jak malowanie i uzupełnienie ubytków, gdyż jej renowację przeprowadzono w 2013 roku. Nowością na niej są przestrzenne i podświetlane napisy z nazwą dworca, a także okrągły zegar od strony peronów. Uroku drewnianemu budynkowi dodaje również iluminacja nocna.

Sporo zmian czeka na podróżnych wewnątrz budynku. W poczekalni dworca uwagę zwracają ściany pokryte boazerią oraz wyeksponowany historyczny piec kaflowy. Podłogę wykonano częściowo z oryginalnych płytek terakotowych, które uzupełniono gresami o zbliżonym wymiarze, układzie i stonowanej kolorystyce pasującej do zabytkowych elementów. W poczekalni podróżni znajdą ławki, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów.

Przemianę przeszło również bezpośrednie otoczenie dworca. Przy budynku ułożono nową nawierzchnię i wytyczono miejsca parkingowe dla samochodów. Ponadto powstała nowa wiata rowerowa. Uporządkowana została także zieleń dookoła budynku dworca oraz pojawiły się nowe elementy małej architektury, takie jak ławki, lampy czy kosze.

Na dworcach w Pilawie i Życzynie wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono wiele ułatwień dla osób z niepełnosprawnościami. Dworce stały się również bardziej ekologiczne dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych, takich jak energooszczędne oświetlenie czy systemy inteligentnego zarządzania budynkami, które optymalizują zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dachu dworca w Pilawie zamontowano 30 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania zielonej energii. Jest również  bezpieczniej, gdyż oba budynki wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu.

Przebudowy dworców Pilawa i Życzyn to koszt odpowiednio 11,5 mln zł i 9,2 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową dla modernizacji dworca w Pilawie opracowała pracownia AMT sp. z o. o. Natomiast dla dworca Życzyn firma Demiurg sp. z o.o. Wykonawcą prac budowlanych była firma budowlana Anna – Bud sp. z o.o.